Roofing Holland 1997-02-08 Kunststofdakbedekking houdt 'Snow World' permanent koud

Een wintersportdorp midden in de randstad. Eind van dit jaar moet Zoetermeer hét wintersportcentrum van Nederland worden. Met 365 dagen echte sneeuw per jaar. Duijvestein Wintersport, een grote wintersportspeciaalzaak uit Den Haag, laat midden op een voormalige vuilnisbelt, aan de rand van Zoetermeer, een kolossaal complex met 700 parkeerplaatsen bouwen: Snow World. De realisatie van het totale bouwproject is handen van NMB Amstelland Bouw B.V..

Snow World beslaat ongeveer 16.500 m2 en wordt opgebouwd uit twee delen, bestaande uit een grote overkapte skibaan en een voorgebouw. In deze twee accommodaties worden straks verschillende activiteiten ontplooid. Het gaat behalve om een ski- en snowboardpiste in de immense sneeuwhal om de faciliteiten als een wintersportwinkel, fitnesscentrum, horecavoorzieningen en zalen voor verhuur en het houden van evenementen.
Begin augustus zijn de grondwerkzaamheden gestart. Eind december moet de eerste sneeuw in de sneeuwhal liggen. Direct daarop aansluitend wordt de winkel en de eerste horecavoorziening geopend. In de volgende fase worden de overige activiteiten ingevuld.

 

Skiërs en snowboarders

Bij Snow World is rekening gehouden met verschillende soorten 'gebruikers' die ieder hun eigen specifieke wensen hebben. Om te beginnen zijn er twee aparte pistes, één voor skiërs en één voor snowboarders. Beide groepen hebben bovendien hun eigen liftsysteem waarbij de snowboarders een lift krijgen die aansluit bij hun zijwaartse lichaamspositie. De pistes zijn ieder 20 meter hoog, zo'n 30 meter breed en bijna 200 meter lang. Een gedeelte is ingericht als buckelpiste. Voor kinderen en beginners wordt een oefenweide aangelegd.

 

Hoge kwaliteit poedersneeuw

Om de juiste sneeuwkwaliteit te kunnen garanderen, heeft Duijvestijn Snow World installatiebedrijf Hiersch Engineering ingeschakeld, die verantwoordelijk is voor alle technische installaties. Het maken van sneeuw gebeurt door het fijn vernevelen van water door middel van hoge druk en perslucht in combinatie met het verdampen van vloeibare stikstof. Stikstof wordt gebruikt voor de benodigde koeling waarna die weer opgenomen wordt in de lucht (die voor 80% uit stikstof bestaat). Het eindproduct is een fijne poedersneeuw van een kwaliteit die alleen in het hooggebergte te vinden is.

 

Luchtbehandelingscentrale

Om de hoge kwaliteit van de poedersneeuw te kunnen handhaven en tevens het smeltverlies minimaal te houden, regelt Hiersch Engineering met een speciale luchtbehandelingscentrale de haltemperatuur op continu -5o C. In de centrale worden grote hoeveelheden lucht gefilterd, gekoeld tot -10o C en vervolgens gedoseerd de sneeuwhal ingeblazen. Sneeuwzekerheid wordt bereikt door alle belangrijke componenten dubbel uit te voeren, waardoor er onder alle omstandigheden altijd 70 procent van de maximale capaciteit beschikbaar is.

 

 
  Het vastzetten van de EPS-platen door Gebr. Kooy gaat met de Hardo schachten snel en efficiënt

Uniek dakisolatieproject

Om de invloed van buiten op het klimaat in de hal tot een minimum te beperken, is de isolerende werking van het dak van de sneeuwhal van groot belang. Verantwoordelijk voor het aanbrengen van de dakisolatie is Gebr. Kooy B.V. uit Enschede. Projectleider van Gebr. Kooy is Theo Wiekeraad van de vestiging in Rotterdam. Hij vertelt: "Dit is voor ons een uniek project, zowel qua constructie als qua dakbedekking. Normaal gesproken is het gebruikelijk dat waterdamp een pand via het dak verlaat". "Bij Snow World is juist het omgekeerde het geval", zegt Wiekeraad. "Hier mag de kou niet naar buiten lekken en de warmte mag er niet in. De gemiddelde temperatuur in de hal is bijna altijd lager dan de buitentemperatuur. Daardoor ontstaat een natuurlijk proces waarbij de waterdamp de neiging heeft naar binnen te willen. Bovendien stelt de vorm van de constructie van het dak en het gebruiksdoel specifieke eisen aan de dakbedekking en het isolatiemateriaal. Door de glooiende vorm van het dak moet de dakbedekking onder vele hellingshoeken aan te brengen zijn en functioneren. Dit stelt bijzondere eisen aan het isolatiepakket en de optredende dampspanning in de constructie. Daarnaast moet het dakpakket de bewegingen in de totale constructie kunnen opvangen."

 

Bestorven EPS-laag van 20 cm

"Wij hebben voor een oplossing gekozen waarbij op vrij eenvoudige wijze een enorme isolerende werking is ontstaan," zegt Wiekeraad. "Wij leggen direct op de metalen dakplaten een deken van circa 20 cm dik lichtgewicht EPS-materiaal met een hoge isolerende werking en dat eenvoudig aan de maatvoering van het gebouw is aan te passen. Voor dit project is een zogenaamde bestorven kwaliteit gebruikt. Dit betekent dat het geproduceerde materiaal pas na de 'geboortekrimp' op de gewenste afmetingen wordt gezaagd. Deze bestorven kwaliteit stelt hoge logistieke eisen aan de toeleverancier, in verband met de hoeveelheid (circa 1.600 m3) bij een productietijd van slechts vijf weken. Op het dak worden de platen in een tweelaags verband op elkaar gelegd waardoor geen warmtelekken kunnen ontstaan."

 

Bevestiging met nylonschacht

Wiekeraad: "De EPS-platen van standaard 1200 x 4000 x 1000 mm zijn voor ons eerst gezaagd tot een formaat van 1200 x 2000 x 100 mm. Om de platen op de dakconstructie te kunnen bevestigen, hebben wij samen met J. Swart van Upat Bevestigingstechniek in Leusden een oplossing bedacht. Het Hardo-programma voor dakbedekkingsconstructies bood uitkomst. Neem je voor de bevestiging van de platen lange schroeven die dwars door de gehele isolatielaag gaan, dan kan daarop een enorme spanning en druk komen te staan. Bovendien kunnen er al snel thermische lekken ontstaan. Door een nylon schacht te gebruiken, die bijna dwars door beide lagen heengaat, kan nu een veel kleinere schroef worden gebruikt. De nylonschacht van Hardo bleek hiervoor uitermate geschikt. De nylonschacht is een PA6 kwaliteit, welke borg staat voor de hoogste duurzaamheid. Deze 150 mm lange schacht zet je op enkele plaatsen in het EPS-materiaal. Een klein tikje met een hamer is al voldoende om de nylonschacht op z'n plaats vast te zetten. Met een extra lange schroefbit worden de schroeven er vervolgens perfect ingedraaid."

 

 
De onderhoudsvrije kunststof dakbekking Eprotop EP vormt de laatste afsluitende laag

Volledige afdichting zonder warmtelekken

"Vervolgens worden de naden met PUR afgeschuimd," legt Wiekeraad uit. "Daarmee is de eerste laag dicht en kunnen geen warmtelekken ontstaan. Voor de volledige afdichting brengen wij daarna een grijze éénlaags kunststofdakbedekking van 1,14 mm dikte en een breedte van 134 cm aan: Eprotop EP. Door de speciale weefselversterking kan het milieuvriendelijke Eprotop EP onder vele hoeken mechanisch worden bevestigd en de bewegingen -die in de constructie ontstaan- prima opvangen. Bovendien is dit materiaal licht van gewicht (circa 1,2 kg per m2), waardoor het zich op deze moeilijke dakvorm eenvoudig laat monteren.
Het materiaal geeft nauwelijks damptransport, waardoor een extra dampremmende laag tussen isolatie en folie kon komen te vervallen. De dakbaan is bevestigd met de Hardo kunststofschacht/korte schroefcombinatie. Speciale dakbevestigers zullen in deze dakconstructie snel corroderen. Door de kunststofschacht zo lang mogelijk te kiezen is corrosie eigenlijk uitgesloten."

 

Hetelucht lasverbindingen

Wiekeraad vertelt verder: "We hebben voor grijs Eprotop gekozen, omdat de straling van de zon zo min mogelijk invloed op het dak mag uitoefenen. Uiteraard was wit het beste geweest, maar dan kan men op een zonnige dag buiten het complex niets meer zien. De weerkaatsing is dan zo groot dat een enorme spiegel ontstaat. De banen Eprotop worden door middel van hetelucht lasverbindingen aan elkaar verbonden. Een techniek die noodzakelijk is omdat branden, plakken en lijmen voor onoverkomelijke problemen zouden zorgen."
"Wij zijn op dit moment druk bezig met het leggen van de EPS-platen en het aanbrengen van de kunststof dakbedekking," zegt Wiekeraad tot slot. "De hoeveelheid regenwater van de laatste dagen maakte het ons soms wel moeilijk alles op tijd voor elkaar te krijgen. Over veertien dagen willen ze beginnnen met sneeuw maken. Dan moet de skihal dicht en het dak volledig geïsoleerd zijn. Dat betekent dus nog even flink doorwerken."



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam