Roofs 2013-01-18 Pas op de winkel!

Door oplettendheid  en een beetje geluk werd voorkomen dat criminele figuren een partij dakbedekking bij Altena ontvreemdden. De wijze waarop dit gebeurde is niet uniek, maar toch wel zo doortrapt dat wij u graag informeren hoe dit spel werd opgezet.

Chris Appels, Altena Groep

Naar ons filiaal Altena Zwaag werd begin december 2012 een  mailtje gestuurd, met de naam van een keurig bouwbedrijf uit het westen van het land, met het verzoek een offerte te maken voor 69 rollen Resitrix SK en 200 liter FG 35 primer. Voorwaar niet de goedkoopste producten.  De rollen en primer waren voor een project in de buurt van Alkmaar benodigd, zodat de aanvraag bij een filiaal in de buurt  van Alkmaar werd gedaan.

Zoals het hoort werd dezelfde dag via autoreply het mailtje beantwoord en werd een nette prijs voor deze hoeveelheid materialen ingediend. Telefonisch overleg met een 06 nummer maakte onderdeel van deze onderhandeling uit en de geloofwaardigheid nog groter, temeer omdat steevast met de naam van het bouwbedrijf en de persoonsnaam werd opgenomen.

De dag erna kwam opnieuw een mailtje met de boodschap dat de prijs akkoord was en dat wij de rollen en primer mochten leveren.  Volgens de regels van ons bedrijf moeten er bij levering aan een nieuwe relatie een aantal spelregels worden gehanteerd.  Wij willen daarvoor graag een uittreksel Kamer van Koophandel  hebben en ook wordt de  nieuwe klant door onze financiële afdeling bij onze verzekeraar getoetst op kredietwaardigheid.

In reactie op ons verzoek werd door de kopende partij direct een KvK uittreksel per mail gestuurd. De krediettoetsing ging eveneens zeer vlot, zodat er in principe geen beletselen waren  die een levering tegen zouden houden. De opdrachtbevestigingen werden ingescand en naar het email adres gestuurd.

Op de afgesproken dag en uur werden dan ook via onze transporteur de materialen op het opgegeven adres geleverd. De chauffeur komt ter plaatse en ziet dat er geen mensen zijn die de materialen in ontvangst kunnen nemen en de vrachtbrief zouden kunnen aftekenen. Hij neemt contact op met het opgegeven telefoonnummer (06 nummer) van de klant en krijgt te horen dat ze onderweg zijn en door file wat vertraging hebben maar dat de materialen gelost mogen worden. De chauffeur zet vervolgens de materialen neer bij een onbemand pand op de afgesproken plaats.

Door toeval wordt de primer vanuit een andere locatie geleverd en ook deze chauffeur heeft hetzelfde probleem: geen mensen op het werk die de goederen in ontvangst kunnen nemen. Gelukkig belt hij onze medewerker op het betreffende  filiaal.

Onze medewerker belt vervolgens met het bewuste bouwbedrijf, dit keer niet naar een mobiel nummer, maar zoekt het telefoonnummer op via internet.  In het gesprek met het bouwbedrijf blijkt dat de bestelling niet door het bouwbedrijf is gedaan, de man onbekend is en het project niet bij de bouwer bestaat..  Kortom, alle bellen gaan rinkelen en de chauffeur wordt direct gewaarschuwd niet te lossen en op de nog aanwezige rollen te letten en vooral niet weg te gaan.

Het toeval wil dat onze buitendienst medewerker niet ver van het project verwijderd is en binnen 10 minuten ter plaatse kan zijn.

Ongeveer gelijktijdig komt een gehuurd busje (met de bedrijfsnaam van het verhuurbedrijf) aan rijden die buitengewoon veel belangstelling heeft voor de rollen en primer. Het kenteken kan genoteerd worden.  De rollen en primer gaan gelukkig met onze eigen vervoerder retour.

Een telefoontje naar de politie met al deze bevindingen , en met het kenteken van het gehuurde busje in de hand waarmee simpel de politie een potentiële crimineel kan ontmaskeren. Helaas, de politie is druk, druk, druk en er moest een afspraak later  gemaakt worden om aangifte te doen.

Alles bij elkaar is het allemaal heel goed afgelopen.  De materialen zijn gelukkig terug.  Een beetje vrachtkosten zijn ons deel, maar het had veel slechter kunnen aflopen.

Wel een goede les,  voortaan checken we op betere wijze of de nieuwe klant wel echt de klant is die betaalt (we bellen via een vast nummer). En we letten nog beter op of er voor de goederen voor ontvangst getekend kan worden. Zorgen we nog sneller dat de opdrachtbevestiging bij de juiste opdrachtgever terecht komt. Voor 100% voorkomen kan niet, beter controleren kan wel.

Na afloop van deze hele affaire hebben we uiteraard  zelf getracht uit te zoeken wie de boosdoeners waren.

Bij het mailverkeer bleek er achteraf gebruik gemaakt  te worden van een ip.adres in Emmeloord.  Gehost via een bedrijf in Maassluis.  Beide een  ander adres dan de plaats van het bouwbedrijf.  De naam van het bouwbedrijf week door middel van een koppelstreepje af van de echte bouwer.  Er werd gebruik gemaakt van het mobiele telefoonnummer 06- 4726XXXX……  De persoon die zich uitgaf als inkoper van het bouwbedrijf noemt zich  Servaas B. Zijn handlanger die zich voordoet als uitvoerder noemt zich Rob J. Traceren van deze heren lukte echter helaas niet.*

 Het is maar dat u het weet! Wees alert en controleer grondig of u inderdaad de partij voor u heeft waar u zaken mee denkt te doen.

* De volledige naam en het volledige telefoonnummer zijn bij de redactie bekend.

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam