Roofs 2012-11-03 Een positief verhaal

‘Schrijf een positief verhaal!’ Als ik elke keer als ik deze tip had gekregen ook een euromuntje in de hand gedrukt had gekregen, had ik dit weekend op uw kosten mijn vrouw uit eten kunnen nemen. Maar ook zonder die euro schrijf ik liever positieve verhalen dan negatieve; en ik begrijp goed dat er onder de huidige omstandigheden meer dan ooit behoefte is aan een positief verhaal. U begrijpt mijn probleem: waar moet dat positieve verhaal in deze tijd over gaan?

Zo moet Ajaxtrainer Frank de Boer zich gevoeld hebben tijdens de rust van de Champions Leaguewedstrijd tegen Borussia Dortmund. Ajax werd in de eerste helft van de mat gespeeld en stond in de rust met 0-3 achter. Wat zeg je dan, als trainer? ‘Prachtige wedstrijd jongens, op drie details na!’ Je wilt er toch nog een beetje de moed in houden; die tweede helft moet ook nog gespeeld.

De eerste najaarsstormen zijn weer over het land getrokken. Dat betekent dus dat er weer een heleboel gebouweigenaren, en met hun de dakdekkers, benauwd hun mobieltjes in de gaten houden. Is er weer ergens een lekkage? Zijn er weer ergens dakpannen van het dak gewaaid? Zijn er misschien steigers omgewaaid? Of, in de overtreffende trap: zijn er daken ingestort als gevolg van wateraccumulatie, of zijn er complete zonnepanelen van het dak gewaaid?

Dat blijft anno 2012 natuurlijk merkwaardig. Er is genoeg kennis en know how in de markt aanwezig om te voorkomen dat er schade ontstaat zodra het weer iets anders laat zien dan een zonnetje. De regelgeving is redelijk op orde en het hele traject van opleiding, inspectie en certificering zou borg moeten staan voor louter kwalitatieve daken.

Natuurlijk, de prijsdruk is immens, wat ten koste gaat van de kwaliteit, en ook helpt het niet dat op veel daken meerdere partijen actief zijn die de kwaliteit van het dak teniet kunnen doen. Neem de groendaken. De dakdekker heeft zijn dak opgeleverd. Dat het dak waterdicht is, is aangetoond door het een bepaalde tijd onder water te zetten. Enige tijd na oplevering wordt de dakdekker alsnog opgebeld dat het dak lekt en niet lang daarna staat hij met zijn opdrachtgever op het dak.

Of neem de pannendaken waar later een zonnesysteem op is aangebracht. De dakdekker heeft een prima pannendak achtergelaten, maar daarna is besloten een zonnepaneel op het dak te plaatsen. Dan kan het gebeuren dat degene die het zonnepaneel aanbrengt er niet bij stilstaat dat het dak er in de eerste plaats ligt om de ruimte daaronder droog te houden. De dakdekker heeft zodoende een behoorlijke kans dat hij na een flinke storm een boze opdrachtgever aan de lijn heeft.

Een positief verhaal zou in deze tijd moeten gaan over de stip aan de horizon. Waar willen we naartoe? Wat gaan we doen zodra het fluitje voor de tweede helft heeft geklonken? De bodem van de prijsdruk komt in zicht en ook daarna zullen daken moeten worden aangelegd of onderhouden - daken die steeds meer divers en steeds geavanceerder worden en de dakdekker moet mee in de kwaliteitsslag om de boot niet te missen.

Het vakmanschap zal een steeds grotere rol gaan spelen, maar ook betrouwbaarheid en transparantie. En dat is alleen te bereiken door een goede, klantgerichte organisatie en door strategische samenwerkingsverbanden met gelijkgestemde partijen aan te gaan, zodat een kwalitatief dak waar zich meerdere disciplines op verzamelen gezamenlijk kan worden gerealiseerd.

En zo eindig ik dit verhaal toch nog positief. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar uiteindelijk zal de kwaliteit het verschil maken tussen succes en mislukking - en niet de prijs. Ik wens u allen een goede kerstperiode en een in alle opzichten geslaagd 2013.

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam