Roofs 2011-08-20 Anjo-innovaties verhogen kwaliteit en efficiency

Als marktleider staat Anjo vooral bekend om zijn platdakontluchtingen. Daarnaast produceert en levert het bedrijf uit Beverwijk een compleet assortiment producten die hun weg vinden in de daken- en installatiebranche. Het afgelopen jaar introduceerde het bedrijf drie nieuwe producten.
De leverancier van platdakontluchtingen wil zich profileren met een oplossingsgerichte aanpak en vanzelfsprekend de kwaliteit van de geleverde producten. Zo wordt de kwaliteit van de hemelwaterafvoeren bijvoorbeeld gewaarborgd door een geautomatiseerd lasproces. Het bedrijf meldt een aantal opvallende nieuwe ontwikkelingen. Een interview met bedrijfsleider Anthon Ruiter, medeverantwoordelijk voor productontwikkeling.

Innovaties
Welke innovaties heeft men het afgelopen jaar op de markt gebracht? Ruiter: “Ten eerste is ons volledige productengamma in aluminium te voorzien van een pvc-coating. Daarop kunnen de pvc-dakbanen rechtstreeks worden aangeföhnd, waardoor dakdekkersbedrijven efficiënter kunnen werken. Met deze ontwikkeling zijn we jaren bezig geweest, maar uiteindelijk is het ons gelukt. Het innovatieve procedé is gekeurd door Bureau Dak Advies en heeft dan ook BDA-keur gekregen.”
“Ten tweede leveren wij nu ook kiezelbakken in een gestraalde uitvoering,” vervolgt Ruiter. “Door dit stralen wordt het hechtend oppervlak van de plakplaat vergroot, zodat een zeer goede hechting te krijgen is met een bitumineuze dakbedekking. Bij de conventionele methode moet je de plakplaat ontvetten en primeren voor deze wordt ingewerkt.

Met onze gestraalde kiezelbakken is deze voorbehandeling niet meer nodig. Dit scheelt tijd en dus geld. Door de betere hechting zullen ook de faalkosten afnemen. Het niet meer hoeven toepassen van een primer levert ook een belangrijke bijdrage aan het minder belasten van ons milieu.”
“De derde en meest recente ontwikkeling is de volledig nieuw vormgegeven bovenkap van onze Vent-Alu 3000 platdakontluchting. Deze bovenkappen hebben door de nieuw ontwikkelde vormgeving een zeer grote ventilatiecapaciteit. Bovendien hebben ze een praktische opbouw uit één stuk en een solide aansluiting op de dubbelwandige plakplaat. De nieuwe generatie bovenkappen is toepasbaar op alle plakplaten en toepassingen van ons Vent-Alu 3000 systeem, en één op één uitwisselbaar met de kappen van de vorige generatie. Uiteraard zijn ze ook los te verkrijgen in de typen 50-60, 70-80, 90-100, 110-125 en 150-160.”

Oplossingen bieden
“Wat ons betreft is innovatie heel belangrijk,” aldus Ruiter. “De nieuwste ontwikkelingen in de dakenbranche vormen steeds weer aanleiding voor innovaties en verbeteringen. Binnen onze organisatie houd ik me zelf bijna dagelijks bezig met projectadvies. Als je regelmatig renovatiewerken bezoekt en de daken afgaat, loop je ook tegen problemen aan waarvoor je direct een oplossing moet bedenken. Bovendien krijgen wij door onze nauwe samenwerking met dakdekkersbedrijven en de daktechnische groothandel ook steeds vaker de vraag voorgelegd of wij ergens een oplossing voor kunnen bedenken. Zo zijn wij eigenlijk voortdurend bezig met productontwikkeling. Doorgaans kunnen we oplossingen maken met onze standaardproducten en toepassingen, maar in de renovatie is dit vaak niet mogelijk. Dan bedenken we een nieuwe oplossing.”

“Wij volgen de nieuwe ontwikkelingen, o.a. op het gebied van groendaken, en de toepassingen van diverse kunststof dakbedekkingmaterialen, op de voet. Naar aanleiding hiervan kunnen we onze producten waar nodig vernieuwen of aanpassen om te voldoen aan de nieuwste eisen en wensen.”
Zo noemt Ruiter het gegeven dat het dak tegenwoordig meer en meer gebruikt wordt voor het plaatsen van allerlei technische installaties een opvallende ontwikkeling. Denk hierbij aan bijvoorbeeld airconditioning, zonnepanelen en dergelijke. Ruiter: “Om deze installaties te kunnen voorzien van stroom en andere benodigde aansluitingen hebben we een breed pakket aan kabeldoorvoeren ontwikkeld.”

Bundeling van krachten
Anjo is onderdeel van de internationaal opererende M&G Group, waar onder andere ook Burgerhout en Muelink & Grol toe behoren. Wat betekent dit voor de klanten van Anjo?
Ruiter: “Deze bundeling van krachten levert veel toegevoegde waarde op. Als onderdeel van de M&G Group kunnen we groot inkopen en dat schaalvoordeel vertaalt zich voor onze klanten in een goede prijs. Ook op het gebied van innovatie heeft Anjo de voordelen van een grote speler. Binnen de M&G Group beschikken we over een R&D-afdeling en ook over een volledig ingericht laboratorium waar we allerlei wetenschappelijke tests kunnen doen op het gebied van ventilatie en rookgasafvoer. We hebben bijvoorbeeld de beschikking over een windtunnel voor het doen van metingen om weerstand, volumestromen en dergelijke te bepalen. Met behulp van deze voorzieningen is dan ook de nieuwe generatie bovenkappen ontwikkeld.”

Tegelijkertijd heeft heeft het bedrijf volgens Ruiter de eigen identiteit kunnen behouden. Met circa vijftien medewerkers is men een toegankelijke organisatie gebleven met korte lijnen. “Wij kunnen waar nodig snel schakelen. De inzet en inspanning van onze medewerkers heeft ervoor gezorgd dat we marktleider zijn. Daarmee bevinden we ons natuurlijk in een luxepositie en dat beseffen wij elke dag. Die sterke positie maakt het voor ons mogelijk om zelfs bij de mindere economische vooruitzichten van de afgelopen jaren toch te blijven investeren.”

Borging kwaliteit
De markt kan dus nog meer ontwikkelingen van Anjo verwachten. “We hebben ons tot doel gesteld om dit jaar een aantal ISO-certificeringen te halen,” vertelt Ruiter. “Om onze kwaliteitsstandaard te kunnen blijven waarmaken en te borgen gaan we deze onderbrengen in een ISO 9001 certificering. Daarnaast zijn wij als onderdeel van de M&G Group zeer begaan met het milieu en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Vandaar dat we ons ook tot doel hebben gesteld om de milieucertificering ISO 14001 te behalen.”

Tenslotte meldt Ruiter dat het bedrijf heeft besloten om alle artikelen te classificeren. “Een groot deel van ons klantenbestand bestaat uit installatietechnische groothandels en binnen de installatiebranche is classificatie een algemeen gebruik aan het worden. Alle denkbare productkenmerken zijn door Anjo inzichtelijk gemaakt conform een voorgeschreven procedure. Na controle en goedkeuring zullen deze classificatiekenmerken worden gepubliceerd bij de daarvoor aangewezen websites, namelijk www.artikelbeheer.nl en www.2ba.nl. Hiermee zijn wij zeker onderscheidend in de dakenbranche en blijven we vernieuwend bezig voor onze klanten”

 Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam