Roofs 2010-01-50 De eerste keer

Chris Appels en Coen Peeren zijn allebei al ruim dertig jaar actief in de dakenbranche en zullen in een serie artikelen hun mening geven over verschillende onderwerpen. In deze vierde aflevering van de reeks Appels & Peeren vertellen de heren over ‘de eerste keer’.
Beide heren zitten al sinds eind jaren ’70 in de dakenbranche en hebben dan ook veel meegemaakt. Appels heeft een groot deel van zijn carrière gewerkt bij Gebr. Van Dijk (het latere Unidek) en is momenteel directeur bij Altena Dak & Gevel. Peeren was lange tijd werkzaam bij Brabants Synprodo (het latere Isobouw) en werkt momenteel voor Kingspan Insulation. In drie decennia hebben zij een schat aan ervaring en expertise opgedaan. Maar ook voor hen was er een eerste keer. Een eerste keer in de dakenbranche. Een eerste keer de telefoon opnemen. Een eerste order. Daarover wordt in dit artikel verhaald.

Leertraject
Iedereen herinnert zich nog wel de eerste werkdag, of het eerste klantenbezoek. Je moet alles nog leren, en iedereen nog leren kennen. De bouw is er ook niet de sector naar om je rustig de tijd te gunnen alles onder de knie te krijgen. Nu niet, en dertig jaar geleden evenmin. Chris Appels en Coen Peeren herinneren zich nog levendig hoe ze hun eerste schreden in de dakenbranche zetten en ook dat dit niet zonder vallen en opstaan ging.
“Toen ik solliciteerde had ik maar nauwelijks een idee wat het bedrijf deed,” vertelt Chris Appels. “Ik kwam net uit dienst en ik had gewoon een baan nodig. Ik solliciteerde op alles. Zodoende kwam ik bij toeval als verkoper binnendienst bij Hafort terecht. Hafort was toen het toonaangevende verkoopkantoor van dakbedekking-  en isolatie materialen, en onderdeel van Cindu Key en Kramer. Mijn kennismaking met de dakenbranche verliep niet bepaald zorgeloos. Na eerst een spoedopleiding op de (beroemde) bedrijfsschool van CKK, werd elke nieuweling gekoppeld aan een ervaren kracht. Die zat dan aan het bureau tegenover je en hield scherp in de gaten wat je zoal deed. Hoe je je werk uitvoerde, hoe je de telefoon aannam: men luisterde gewoon mee naar je gesprekken met de klant. Ook om te controleren dat je niet in de baas zijn tijd privégesprekken voerde. De eerste keer de telefoon aannemen was dan ook niet zonder stress.”
De eerste keer de stapel verkoopopdrachten tekenen zal Appels ook bijblijven. “Aan het eind van de dag werd de stapel verkoopopdrachten altijd getekend door de het hoofd binnendienst,” vertelt hij. “Na dat een tijdje zo te hebben aangekeken, dacht ik: ‘Dat kan ik ook!’ Dus op een dag nam ik dat taakje voor mijn rekening. Ik kreeg direct letterlijk een klap voor mijn kop. Wie ik wel dacht dat ik was. Dat had allemaal met status te maken: het tekenen van de verkoopopdrachten was zijn taak, en daar moest ik als nieuweling van afblijven.”
Appels en zijn collega’s volgden ook een opleidingstraject, en ook daar bewaart hij niet de meest ontspannen herinneringen aan. Na maanden elke vrijdag de gehele dag dak cursussen volgen werd deze opleiding afgesloten door een examen. “ Niemand had het examen gehaald,” herinnert hij zich. “Niet omdat wij het niet geleerd hadden, maar omdat de vragen zo bizar waren. Met als gevolg dat we allemaal pro forma werden ontslagen. Juist die dag  (het was vlak voor kerst ) had ik mij voorgenomen over salarisverhoging te praten, dat heb ik toen maar achterwege gelaten. Ik kwam die dag niet erg vrolijk thuis uit mijn werk, dat kun je je voorstellen. Na enkele maanden volgde een herexamen. Gelukkig hebben we allemaal de herkansing gehaald.”
Vervolgens kwamen de ontwikkelingen in de dakenbranche. Appels herinnert zich bijvoorbeeld  de introductie van de eerste APP dakrol., die werd destijds door Derbigum geïntroduceerd. Op vragen over deze nieuwe rol door het verkoopteam wist onze  toenmalige verkoopleider te melden: “Dat is niks. Als het echt iets was, dan had Cindu Key en Kramer het wel uitgevonden. Zo’n bijzonder antwoord was voor mij ook de eerste keer.”

Op pad
Coen Peeren herinnert zich de eerste keer langs de weg nog goed. In een auto van de zaak – altijd eng - moest hij voor het eerst op pad naar een klacht. Omdat hij beslist niet te laat wilde komen, vertrok hij vroeg van huis. Hij kwam twee uur te vroeg aan op de plaats van bestemming. “Dat zijn  allemaal leermomenten,”  aldus Peeren.  “Gelukkig waren er ook wat eerste successen te noteren, waar ik nog steeds met plezier aan terugdenk. Ik rijd nog regelmatig langs het pand waar mijn eerste grote order op werd verwerkt. Dat is leuk.”
Peeren: “Werken in de buitendienst is altijd een aparte beleving. Elke keer wanneer je bij een nieuwe relatie binnenstapt beleef je de eerste keer. Het is leuk om dat nog steeds te onthouden, die eerste keer, ook al doe je nu zaken met de zoon of opvolger van  de man waar je toen voor het eerst kennis mee maakte.”
 “De eerste keer  is bepalend voor de daarop volgende ervaringen,” besluit Peeren. “Dat geldt voor alles. Ook mijn kennismaking met de verschillende aspecten van de dakenbranche was niet altijd even eenvoudig, maar wel erg leuk. Ik heb tot nu toe veel plezier gehad in mijn loopbaan. Zowel Chris als ik zijn in de dakenbranche terecht gekomen toen dakisolatie nog nauwelijks werd toegepast en men nog helemaal niet stil stond bij energiebesparing. Dat is nu, enkele decennia later, nauwelijks meer voor te stellen. Er is veel gebeurd sinds de eerste keer, en de ontwikkelingen gaan steeds verder. Gelukkig maar.”

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam