Roofs 2009-09-28 Nieuwe speler op de markt voor zonne-energie

Bij de naam Moser Baer zal niet bij iedereen direct een lichtje opgaan. Toch is het een wereldwijd actief bedrijf dat met ca. 11.000 werknemers in diverse sectoren actief is. Via o.a. de distributeur Mobasolar.nl uit Akersloot is het bedrijf recent in Nederland actief geworden in de verkoop van PV panelen. Een gesprek met Robert O’Donnell, directeur van Mobasolar Frankrijk en zijn agent voor Nederland en België, Kees Snijders.

 

Hoewel weinig mensen producent Moser Baer uit India zullen kennen, hebben de meesten vrijwel dagelijks wel één van hun producten in handen. Dat het bedrijf met de activiteiten bij de particulier geen bekende naam heeft opgebouwd, ligt aan het feit dat Moser Baer de activiteiten in dienst van andere bedrijven uitvoert.

Het bedrijf is met vier divisies wereldwijd actief. Allereerst is de mediatak een belangrijke pijler. In de CD-R industrie is het bedrijf namelijk de op één na de grootste speler ter wereld die o.a. voor Sony, Philips, Verbatim etc. de CD-R’s en DVDR’s produceert. Ook heeft Moser Baer bijvoorbeeld de R&D-afdeling van de Blu-ray disc in Eindhoven (bij Philips). Een tweede divisie is op het gebied van Home Entertainment (Bollywood) waar men met name in India een grote speler is. Moser Bear heeft een enorm assortiment aan films op dvd. De derde pijler is op het gebied van IT producten en consumenten elektronica, waarmee Moser Baer in India zeer prominent aanwezig is.

De vierde pijler is de zonne-energie. In 2005 is gestart met de productie van zonnepanelen onder de merknaam MoserbaerPV. De productiecapaciteit in het derde kwartaal van 2005 was 80 mW en het doel is om eind 2010 1 Gigawatt te kunnen produceren en in de top 5 van de wereldspelers te staan.

 

Producten
In India is het bedrijf op dit gebied al marktleider. Nu wil men de Europese markt veroveren. In tegenstelling tot de overige divisies wil men dit onder de eigen naam (MoserbaerPV) doen. Dit gaat men doen met een kwalitatief en up to date assortiment dat tegen een concurrerende prijs zal worden aangeboden. “Zonne-energie is nog duur omdat de technologie is gebaseerd op het gebruik van pure silicium,” aldus O’Donnell. “Iedere producent is nu op zoek naar een manier om het gebruik van het dure silicium te minimaliseren en daarmee de prijs te drukken. De beste methode, waar nog niemand over beschikt, geldt binnen de wereld van de zonne-energie als de zoektocht naar de Heilige Graal. Met een lagere prijs is de terugverdientijd van een systeem voor energie korter en worden de systemen minder afhankelijk van overheidssteun.”

Nu is deze industrie nog sterk afhankelijk van subsidies. “Met name in Frankrijk wordt het gebruik en de ontwikkeling van zonne-energie al grootscheeps gestimuleerd,” aldus O’Donnell. “President Sarkozy heeft verklaard de ambitie te hebben dat Frankrijk op dit gebied een leidende rol zal spelen. Ook landen als Duitsland en Spanje zijn al ver. Nederland blijft in dit opzicht een beetje achter, maar ook hier zijn de signalen de laatste tijd gunstig. Naar onze mening is daarom dit het juiste moment om in Nederland activiteiten te ontplooien.”

Het assortiment omvat diverse typen PV panelen en modules, op basis van polycristalline. Daarnaast levert het bedrijf ook amorfe fotovoltaïsche zonnepanelen op basis van de dunne filmtechnologie. De R&D-afdeling van MoserbaerPV is continu bezig met het optimaliseren van de huidige producten en ontwikkelen van nieuwe producten voor de opwekking van zonne-energie (o.a. op basis van nanotechnologie).

 

Strategie
Het assortiment verschilt niet zoveel van hetgeen momenteel al beschikbaar is. Hoe wil deze nieuwe speler zich van de concurrentie onderscheiden? “Prijstechnisch kunnen wij de producten zeer concurrerend aanleveren,” vertelt Snijders. “Dit voornamelijk omdat Moser Baer een zeer groot bedrijf is dat grote hoeveelheden produceert. Het bedrijf beschikt over de meest moderne technologische productiemachines. Tenslotte betekent het gegeven dat de producten in India worden geproduceerd, één van de zogeheten ‘lagelonenlanden’, eveneens dat wij ons op prijs kunnen onderscheiden.”

De kwaliteit wordt daarbij volgens O’Donnell niet uit het oog verloren. “Wij hanteren een hoge kwaliteitsstandaard. Dit wordt ondersteund met alle behaalde certificaten (o.a. TÜV,  ISO, SA, OHSAS), als ook een garantieverklaring dat de producten minimaal 25 jaar hun opbrengst zullen hebben. De eerste 12 jaar na levering dient de opbrengst minimaal 90% te zijn, de resterende 13 jaar 80 %.”

 

Nederlandse markt
Snijders verwacht het marktaandeel in Nederland te verkrijgen o.a. via het opbouwen van een nieuw relatienetwerk waarbij de “R” van relatie zeer belangrijk is. Vanuit het netwerk dat is opgebouwd tijdens zijn ruim 25-jarige ervaring als hoofd-inkoop, waarvan de laatste 18 jaar bij  Sony Music H’lem, zullen ongetwijfeld lijnen lopen naar deze ‘nieuwe’ relaties. Sinds 2003 is hij als zelfstandige werkzaam als agent voor de firma Moser Baer. Mobasolar.nl houdt kantoor bij AkerHuis Makelaardij en ook van daaruit ziet hij vele mogelijkheden zoals de contacten met o.a. installateurs, aannemers en projectontwikkelaars.

Levering zal bij voorkeur plaatsvinden aan de groothandel, adviseurs en installateurs, die bekend zijn met de werking van zonnepanelen en beschikken over de nodige kennis. Eventuele extra technische ondersteuning van zeer grote projecten kan worden verzorgd door de technische staf van het Franse Mobasolar en zelfs, indien nodig, vanuit India. Het bedrijf houdt de producten op voorraad in Rotterdam zodat snelle levertijden zijn te realiseren. Snijders: “Wij kunnen een levertijd van 2/3 dagen garanderen. Moser Baer heeft diverse kleine tot zeer grote projecten reeds gerealiseerd in Duitsland, Italië, Spanje en nu ook in Frankrijk - en ik weet zeker dat Nederland gaat volgen”. Vanuit het kantoor in Akersloot zal op korte termijn ook de Belgische markt worden benaderd.

Zonne-energie wint volgens O’Donnell aanzienlijk terrein t.o.v. windenergie. “De technologie voor windenergie is zo’n beetje uitontwikkeld, terwijl die voor zonne-energie nog in de kinderschoenen staat. Daar komt bij dat de opbrengst van windenergie dikwijls tegenvalt en de molens vaak esthetisch niet fraai worden gevonden.”

Over de vooruitzichten voor het bedrijf op de Nederlandse markt durven beide heren geen uitspraken te doen. “Het investeringsklimaat in Nederland is nog niet heel gunstig, al zijn de eerste tekenen dat hier verandering in gaat komen positief,” aldus O’Donnell. “Ons doel is een grote speler te worden met een hoge servicegraad. Dit moet mogelijk zijn, omdat wij een grote onderneming achter ons hebben staan waardoor we een optimale kwaliteit kunnen leveren tegen een gunstige prijs.”

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam