Roofs 2009-07-03 rachtwagenrijles

Omdat wij in Nederland wonen, word je, wanneer je met een beetje camper op vakantie wil, verplicht gesteld eerst even je vrachtwagenrijbewijs inclusief chauffeursdiploma te halen. Voorwaar geen eenvoudige opgave. Zo’n vrachtwagen waar we ons regelmatig aan ergeren, en die we vooral om die reden bij voorkeur snel willen inhalen, blijkt een verre van eenvoudig middel om jezelf inclusief lading mee te verplaatsen.

In mijn beleving hadden vrachtwagenchauffeurs het ultieme vrije beroep en konden  zij zich, uiteraard met inachtneming van de verkeersregels, lekker over onze drukke wegen verplaatsen. Inmiddels weet ik, na het behalen van de benodigde theorie­certificaten en zo’n 25 praktijklesuren, beter. De momenten waarop ik de pedalen onder mij weg voelde glippen (door een ingreep van mijn instructeur) waren niet op één hand te tellen.

De eerste theorielessen waren al confronterend. De theorie van de verkeersregels bleek niet optimaal. Op dag 1 van 9 werden wij onderworpen aan een theorie verkeersexamen B,  - noodzakelijk voor het halen van een autorijbewijs. Dit betekent dat je 50 verkeersituaties op scherm gepresenteerd krijgt om te beoordelen en de bijbehorende vraag te beantwoorden. Je bent geslaagd als je niet meer dan 10 fouten maakt. Helaas scoorde ik 17 fouten en behoorde tot de slechtste van de groep waar overigens 80 % van gezakt zou zijn. Na deze proef sta je in ieder geval weer met je beide benen op de grond. De theorie moest dus daadwerkelijk bestudeerd worden ondanks dat ik jaarlijks (en tot op heden zonder schade) dik 40.000 km per jaar rijd.

Met mijn rijstijl was het al niet veel beter. Zo reed ik in de vrachtwagen (een Renault, terwijl ik ook in Renault Espace rijd) veel te langzaam waar het harder kon en te snel waar het langzamer moest. Zie dat maar eens om te buigen.

De eerste rijles maak je kennis met de vrachtwagen: 10 meter lang, 2,5 meter breed, 4 meter hoog, 15.000 kg zwaar, 350 PK en 16 versnellingen beschikbaar om je te verplaatsen.

Ik moet bekennen dat ik de instructeur regelmatig getest heb op reactiesnelheid. Enig bijremmen bleek noodzakelijk in de voorkomende situatie dat ik dacht er wel langs te passen, de fietser of auto even niet zag of nog erger voor een viaduct tot stoppen werd gedwongen omdat we dreigden onthoofd te worden door de viaducthoogte van 3,5 meter.

Toen ik uiteindelijk het gevoel kreeg enig grip op de vrachtauto te krijgen, kon ik mij verdiepen (vanaf de bestuurdersstoel van de vrachtwagenchauffeur), over de verkeersjungle waar wij elkaar dagelijks in tegenkomen. Neem van mij aan: de ergernis welke de meeste automobilisten uitspreken over vrachtauto’s laten ze je ook in het verkeer blijken.

Neem nou de categorie langzame rijders, vroeger veelal aangeduid als de welbekende zondagrijder. Tegenwoordig kom ik ze iedere dag tegen. Ik blijf het sowieso verbazingwekkend vinden hoeveel vrije tijdsverkeer je dagelijks tegenkomt.

Er hoeft maar een bord met 80 te staan of de voorzichtige, langzame rijders gaan 70 of zelfs nog langzamer rijden. Toch is dit niet ergernis nummer 1 tijdens het rijden. Nee dat is het richting aangeven, of beter gezegd het niet richting aan geven - vooral als je als vrachtwagenchauffeur je wagen wil laten rollen in plaats van steeds opnieuw de 16 versnellingen te moeten doorlopen. Maar ja, ze moeten ook al zoveel dingen doen naast het in de gaten houden van de weg. Als ze dan ook nog een richting moeten gaan aangeven, komen ze helemaal in de problemen bij het nemen van een afslag.

Rotondes, zeker de turborotondes, zijn voor de vrachtwagenchauffeur ideaal om met zijn combinatie langzaam en bescheiden rollend op de juiste weg te komen. Een rotonde met twee banen naast elkaar, zodat links de auto’s ons mooi in kunnen halen. Belangrijk is dan wel dat iedereen begrijpt waarom deze rontondes zijn aangelegd.  Recentelijk reed ik in een wijk waar maar liefst 5 rotondes achtereenvolgens verschillende woonwijken ontsluiten. Bij rotonde 1 stond ik achter een gloednieuwe Prius, zo’n supermilieuvriendelijke auto, zegt men. Voor de rotonde gaat de Prius stil staan en ik zie de bestuurder duidelijk eerst links kijken, daarna rechts en tot slot nog een keer links.. hallo grrmh. Dit is een rotonde, hier komt geen verkeer van rechts ! Op rotonde 2 werd het nog bonter. Een bestuurster dacht: “Hé dat is handig, twee banen ! Dan kan ik natuurlijk ook linksom!” Dus die mevrouw gaat tegen het verkeer in de rotonde op.. en dan noemen ze ons, vrachtwagenchauffeurs, een gevaar op de weg!

Natuurlijk realiseer ik me dat ik, mocht ik mijn vrachtwagenrijbewijs na 30 lesuren behalen, wél dat spreekwoordelijke gevaar op de weg ben. Gelukkig voor u dat er dit jaar nog geen nieuwe camper inzit. En dat deze, als hij in de toekomst al gekocht wordt, toch gauw een metertje of 4 korter is dan de vrachtwagen waarin ik deze ervaringen mocht beleven. Welgemeend advies is wel als automobilist iets aardiger te zijn voor vrachtwagenchauffeurs (en natuurlijk ook andersom).
Nic-Jan Bruins



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam