Roofs 2008-08-40 Beschermingslaag op stalen daken

Koudstalen daken roesten. In plaats van het volledig vernieuwen van een dergelijk dak, is het ook mogelijk het dak te laten behandelen met een speciale bitumencoating. Het Utrechtse schildersbedrijf Mansveld Schilders bv is in deze techniek gespecialiseerd. Directeur Leo Timmers zet de verschillende aspecten uiteen.

Leo Timmers is in de dakenbranche geen onbekende: tot vorig jaar was hij commercieel directeur van het Rotterdamse dakdekkerbedrijf Erdo. Ook heeft hij een tijd gewerkt bij Mastum Daksystemen. Medio 2007 maakte hij de overstap naar de schildersbranche toen de toenmalige directeur van Mansveld Schilders, Gerrit Mansveld, terugtrad. Na drie generaties hield het bedrijf op dat moment op een familiebedrijf te zijn. Het schildersbedrijf had zich al gespecialiseerd in het onderhouden van stalen gevels en daken, maar de methode is in de dakenbranche nog weinig bekend.

Het bedrijf bestaat uit twee onderdelen: een schildersbedrijf, dat alle voorkomende reguliere schildersopdrachten aanneemt, en een spuiterij, waarmee men zich heeft gespecialiseerd in de toepassingen ten behoeve van het onderhoud van metalen beplating van gevels en daken. Momenteel is het schildersbedrijf landelijk actief in het schilderen en coaten van stalen gevels en daken. Ook werkt men veel in Duitsland en België.

Op het gebied van daken richt men zich met name op niet geïsoleerde koudstalen daken. Deze daken worden meestal in grote oppervlakken op productiehallen geplaatst. Het vervangen van een dergelijk dak is problematisch, omdat dit vanwege de omvang van het dak kostbaar is, en omdat dit in de meeste gevallen ten koste gaat van de productie. Bovendien is het vervangen van deze daken nagenoeg geen optie door de hoge staalprijzen. Door een speciale bitumencoating op het dak aan te brengen, blijft het dak gewoon liggen en wordt de levensduur van het dak aanzienlijk verlengd. Men kan dus onder het dak gewoon doorwerken.

 

Bitumen coating met aluminium
Om wat voor coating gaat het hier precies en hoe wordt deze aangebracht? Timmers: “Het gaat hier om een vloeibare bitumen die is gepigmenteerd met speciaal behandeld aluminium. Nadat de coating is aangebracht, komen de aluminiumdeeltjes bovendrijven waardoor ze een extra bescherming bieden. Het materiaal wordt ook wel gebruikt om het zonlicht te reflecteren waardoor een koeler binnenklimaat ontstaat. Maar de voornaamste werking van het product is dat het bescherming biedt tegen de weersinvloeden. De coating sluit de roestvorming volledig af van zuurstof en vocht. Het dak wordt op deze manier minimaal 15 jaar onderhoudsvrij ingepakt.”

Het materiaal wordt rechtstreeks op de (al dan niet roestige) stalen ondergrond aangebracht. De ondergrond wordt niet geprimerd. De enige voorbehandeling die de ondergrond ondergaat is een reiniging met behulp van de hogedruk spuit. De coating is een lobbige substantie die via slangen (tot maximaal 150 m) naar het dak wordt vervoerd. Daar wordt het met behulp van een spuit­pistool aangebracht. De coating is sneldrogend.

“De pomp hangt in een frame aan een takel,” vertelt Timmers. “Zo kunnen we deze in het vat met de bitumencoating hangen en het materiaal mengen. Tijdens het aanbrengen staat altijd iemand bij de pomp om de doorstroming te controleren. Eventuele kleine storingen kunnen door onze medewerkers worden opgelost. We hebben afspraken met de leveranciers van de spuitapparatuur, ook in het buitenland, voor de service en onderhoud en het snel oplossen van grotere storingen.”

De esthetische waarde van het resultaat is volgens Timmers verwaarloosbaar. “Men moet het niet op het dak laten aanbrengen om het dak te verfraaien. De coating vloeit redelijk egaal uit, maar er wordt geen erg strak resultaat mee bereikt. De daken waar dit materiaal op wordt aangebracht, zijn dan ook geen zichtdaken. Het gaat er dan ook met name om dat het materiaal het stalen dak conserveert, daar wordt het voor gebruikt en daar is dit materiaal bij uitstek voor geschikt.”

 

Verwerking
De coating wordt aangebracht zonder dat daar extra beschermende kleding voor nodig is. Bij het aanbrengen van de coating komen namelijk geen schadelijke gassen vrij en het materiaal is eenvoudig afwasbaar. Het VOS-gehalte (Vluchtige Organische Stoffen) ligt ruim onder de grenswaarden. “Momenteel worden de richtlijnen op dit gebied aangepast,” aldus Timmers, “en met de Verfrichtlijn 2010 zullen deze grenswaarden verder worden aangescherpt. Voor ons dakenproduct valt in dit opzicht geen probleem te verwachten; ons product voor gevelbeplating zal op korte termijn aan de nieuwe normering worden aangepast. Ook hier worden geen problemen verwacht.”

Timmers vervolgt: “Wanneer het materiaal wordt aangebracht, is het belangrijk dat in de gaten wordt gehouden dat er geen auto’s in de onmiddellijke nabijheid van het pand worden bespat. Dit is afhankelijk van de situatie ter plaatse en de windrichting. Overigens voeren wij onze werkzaamheden dikwijls buiten kantoortijden uit, of in het weekend of de vakantie. Ons personeel is daar vanzelfsprekend op ingesteld: als je een negen-tot-vijf-mentaliteit hebt, kun je dit werk niet doen." De werkzaamheden dienen te worden verricht bij droog weer.

 

Veiligheid
Mansveld Schilders bv is een ISO- en VCA-gecertificeerd bedrijf. Dat betekent dat men veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. “Met mijn achtergrond in de dakenbranche ben ik me natuurlijk zeer bewust van het gevaar van werken op hoogte, en met mij onze medewerkers ook. Wij zullen dan ook nooit een werk uitvoeren waarbij de veiligheid niet op orde is. Het is naar onze mening de taak van de opdrachtgever ervoor te zorgen dat er veilig op het dak kan worden gewerkt, maar eventueel nemen wij onze eigen veiligheidsvoorzieningen mee naar een werk.”

Met name op de grote daken loont deze behandeling de moeite. Timmers: “Het alternatief is: het dak slopen en een nieuw dak plaatsen, en zeker wanneer zich onder het dak een productielocatie bevindt, kan dit een kostbare aangelegenheid worden. Daarnaast maken de hoge staalkosten een dergelijke renovatie extra kostbaar. Het is dan beter het dak te laten liggen en te beschermen tegen verdere oxidatie.”

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand

 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam