Roofs 2008-06-03 Kan men een columnist monddood maken?

Geachte lezer, weet u nog waar mijn laatste column over ging? Nee, dat dacht ik al. Ik zal uw geheugen even opfrissen. Ik riep de heren architecten en opdrachtgevers op beter na te denken over de bereikbaarheid van hun daken, onder de titel “de Prebouw CAO”. Een reactie op een artikel krijgen is altijd leuk en welkom, maar de volgende kwam wel uit een geheel onverwachte hoek.


Binnen twee weken na het verschijnen van mijn vorige column werd op het bureau van de Roofs een brief afgeleverd van een verontruste aannemer. Ik had namelijk zijn naam misbruikt in mijn verhaal. De firma waarvan op hun verzoek de naam niet meer genoemd mag worden, sommeerde de hoofdredacteur de naam Prebouw niet meer in een column te gebruiken. Oeps, daar staat de naam Prebouw ineens op papier, sorry dat was niet de bedoeling. Mijn excuses. Dat deze wereldberoemde prefab- bouwer, uit Warmenhuizen, van erkers, wanden en daken, zie www.prebouw.nl, zich stoort aan het gebruik van hun naam in mijn column. Zo zout heb ik het niet vaak gegeten.


Ik ben dan ook bang dat dit meer zegt over het gebrek aan humor en inlevingsvermogen van deze Warmenhuizense ondernemer dan over mijn column.
Wat willen deze mensen bereiken? Willen zij de vrijheid van meningsuiting aan banden leggen, door een columnist monddood maken? Ik denk niet dat ze dat zal lukken, daar doe ik dit veel te graag voor.


Misschien heb ik door bovenstaande wel nu ook nog het ongenoegen van de Warmenhuizense bevolking opgewekt. Ongevraagd heb ik de naam van hun mooie dorp vermeld en daarnaast de grootste werkgever van de regio, naar ik aanneem, op de hak genomen in mijn column. Als dat zo is, krijgt de redactie van de Roofs op zeker een verzoek van het gemeentebestuur om de hoofdredacteur met ondergetekende naar Warmenhuizen te sturen. Alwaar wij, tijdens hun volgende gemeenteraadsvergadering, onze welgemeende excuses moeten maken aan de bevolking!


Is dit wat de mensen van Prebouw, oh noem ik weer die verboden naam, willen?


Ik denk het niet. Willen ze aandacht? Niet op deze manier. Maar zoals bij ons in het Rotterdamse wordt gezegd: “Ze kunnen beter over je lullen dan van je vreten”. En over Prebouw is nu heel wat gezegd en weinig van u zullen deze naam nu nog vergeten. Misschien zal een enkeling deze aardige mensen wel bellen als ze een uitbreiding aan de woning plannen. Gratis reclame, helemaal voor niets met naamsvermelding in de Roofs gestaan, dat hebben ze dan toch maar weer bereikt, die slimme zakenmensen uit Warmenhuizen.


Ik hoop van harte dat de volgende reactie op een column van mij een inhoudelijke is, maar dit inkoppertje kon ik niet voor open doel voorbij laten gaan. 


 


Theo Wiekeraad



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam