Roofs 2007-06-18 De vele facetten van het dak

De organisatie bij Zoontjens in Tilburg is onlangs op diverse onderdelen gewijzigd, zowel in de algemene structuur als op het gebied van de personele bezetting. Zo is Jo Deforce aangesteld als de nieuwe commercieel technisch manager bij het bedrijf. Hij licht de ontwikkelingen in een gesprek met Roofs nader toe.

“De verschillende afdelingen binnen het bedrijf groeien momenteel aanzienlijk, en dit was reden de organisatie enigszins te herstructureren,” vertelt Deforce. “Het bedrijf ontwikkelt zich al enige jaren in de breedte, met als meest in het oog springende resultaat een groeiende eigen afdeling voor valbeveiliging, en daar blijft het niet bij. We hebben plannen om ons op meerdere segmenten binnen de dakenbranche te gaan bewegen. Maar ook de bestaande activiteiten zullen verder worden uitgebreid. Zo introduceerden we tijdens de ParkeerVak 2007 in Den Bosch verschillende nieuwe producten die een verdere ontwikkeling van het assortiment betekenen. Tevens zijn we ons steeds meer internationaal aan het profileren.”

Accentverschuivingen
Aan de top van het bedrijf hebben zodoende enige verschuivingen plaatsgevonden. Zo is vanaf 1 januari dit jaar Paul Heerkens Algemeen Directeur en is Jo Deforce verantwoordelijk als Technisch Commercieel Manager.  Deforce was voorheen actief in de verlichtingsbranche bij een buitenlandse fabriek van utiliteitsverlichting. “Dit is misschien op het eerste gezicht een vreemde overgang. Men vraagt mij wel eens of ik in de bouw mijn creativiteit nog wel kwijt kan. Ik antwoord dan dat dit in deze baan juist bij uitstek het geval is. Voor mij is het een grote uitdaging om met deze producten, bij dit bedrijf en in deze functie te gaan werken. Een buitenstaander staat er niet direct bij stil welke mogelijkheden er met dit product zijn. Die zijn zeer uitgebreid, dit is niet zomaar een betonfabriek. Ook werk ik nu met een tastbaar product: licht kun je niet pakken. Met beton is het resultaat direct zichtbaar, dat werkt een stuk gemakkelijker.”

“Paul Heerkens blijft actief op het gebied van export,” licht Deforce toe. “Wij groeien op de internationale markt. Inmiddels is er een extra verkoopkantoor geopend in Frankrijk; in Duitsland is momenteel een verkoopkantoor in oprichting. In de binnenlandse verkooporganisatie hebben enige accentenverschuivingen plaatsgevonden. Aan elke buitendienstmedewerker is een binnendienstmedewerker gekoppeld. Op deze manier worden de communicatielijnen kort gehouden en kan op een adequate manier worden gereageerd op eventuele vragen en/of problemen.”

“Wij willen ons assortiment niet alleen in de diepte uitbreiden, maar ook in de breedte,” vervolgt Deforce. “Zo oriënteren wij ons ook op het leveren van systemen voor bijvoorbeeld groendaken en gebruiksdaken. Het woord ‘beton’ wordt dan ook definitief uit de bedrijfsnaam verwijderd, wij zullen op korte termijn opereren onder de naam Zoontjens Group.”

 

Assortimentsuitbreiding
Tijdens de ParkeerVak in de Brabanthallen in Den Bosch gaf het bedrijf al een aardige demonstratie van de ambities. Zo introduceerde men Pardak 110, een systeem dat speciaal is bedoeld om weerstand te bieden aan zware belastingen. Het systeem is geheel nieuw ontwikkeld en tevens gepatenteerd.

De tegels zijn 110x110 en kunnen door dit formaat de druk beter verdelen. Ze zijn toepasbaar op omgekeerde daken en warmdaken. De tegels worden geplaatst op bi-componente tegeldragers die in uitsparingen aan de onderkant vallen. Hierdoor kunnen de tegels strak op elkaar aansluiten. Bovendien zorgen de tegeldragers voor een ruimte van 15 mm aan de onderkant van tegel, dit zorgt voor de afwatering en de ventilatie van de dakbedekking. De afwatering geschiedt via sleuven aan de zijkanten van de tegels.

Naast Pardak 110 introduceert men een uitbreiding in het Pardak 90 segment. Het gaat hier om verwarmde Pardak 90 tegels, deze kunnen worden toegepast als verwarmde hellingbaan. Hiermee kan men dus droog en veilig het parkeerdak bereiken.

Een andere ontwikkeling is DreenDESIGN. Dit is een serie tegels die aan de bovenkant voorzien zijn van een patroon dat een esthetisch effect teweeg brengt. Zoontjens is hiervoor een samenwerking aangegaan met industrieel ontwerpster Baukje Trenning. Momenteel heeft men zes standaard ontwerpen in het assortiment; op aanvraag kan men ook een eigen ontwerp indienen om tegels en vloerplaten mee te laten produceren.

In het najaar zal men bovendien een lichtgewicht systeem introduceren (45 kg/m²) dat geschikt is voor toepassing op renovatiewerken.

 

Veelzijdig
Met de benoeming van Deforce en de uitbreiding van het assortiment zet Zoontjens dus een volgende stap in de ontwikkeling van het bedrijf. Deforce: “Wij profileren ons in de breedste zin van het woord op het toegankelijk en veilig maken van daken. In mijn nieuwe functie komen mijn contacten met architecten, die ik had opgedaan in mijn vorige baan, goed van pas. Dit is bovendien een ontzettend veelzijdige branche waarin veel gebeurt. Het dak heeft vele facetten. De kracht van ons bedrijf is dat we op zeer veel van deze ontwikkelingen kunnen inspelen. Momenteel zijn wij marktleider in de thuismarkt; deze positie zullen wij met gerichte innovaties verder uitbouwen en tegelijk onze positie in het buitenland verder versterken.”

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand

 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam