Roofs 2006-08-38 Dakrandbeveiliging in de dakgoot

Werken op hoogte vereist valbeveiliging, van die noodzaak zijn opdrachtgevers en verwerkers inmiddels wel doordrongen. De voorkeur gaat altijd uit naar collectieve valbeveiliging; wat in de meeste gevallen neerkomt op de toepassing van dakrandbeveiliging. Dit brengt weer geheel eigen problemen met zich mee, die in verband met de offerte belangrijk zijn: hoe vervoer je het beveiligingssys­teem en hoe breng je het aan?

Naast de veiligheid die het product biedt, zijn een aantal andere zaken ook van belang bij de aanschaf van een systeem voor dakrandbeveiliging. Het gewicht, bijvoorbeeld. Het hekwerk moet eenvoudig te vervoeren zijn en ook eenvoudig en snel op het dak te monteren zijn. Bij het monteren mag vanzelfsprekend de dakrand of de gevel niet beschadigd raken. De dakrandbeveiliging kan voorts bijzonder in de weg staan bij werkzaamheden aan de dakrand. De ontwikkelaars van deze systemen hebben daarom niet stil gezeten en oplossingen bedacht waarmee het aantrekkelijker en goedkoper wordt dakrandbeveiliging toe te passen. Deze dakrandbeveiligingen klemmen zich rond de dakrand, zodat ze op het dakvlak geen ruimte innemen. In dit artikel bieden wij een kort overzicht van enkele van deze systemen. Het overzicht wil een globaal beeld bieden van de mogelijkheden en is dus verre van compleet.

Licht en eenvoudig te plaatsen

Zo is enige tijd geleden het Roof Safety System (RSS) geïntroduceerd, een collectief valbeveiligingssysteem dat kan worden toegepast op zowel platte als hellende daken. Het hekwerk kan in de dakgoot (hellend) of de dakrand (plat) worden gehaakt en steunt met een staander tegen de gevel. Deze staander neemt de krachten op. Het systeem is licht, waarmee de hekken eenvoudig het dak op te transporteren zijn, en neemt op het dak maar weinig ruimte in. Het systeem is in eerste instantie ontwikkeld om de opbouw van steigers voor werkzaamheden op het hellende dak overbodig te maken, maar is ook goed toepasbaar op het platte dak.

“Voorheen gebruikten we altijd steigers,” vertelt John van de Bogaard van dakdekkerbedrijf D&B Tegelen. “Dit leverde altijd problemen op. We beschadigden de tuinen van de bewoners met de steigers of we hadden te weinig ruimte om ze op te bouwen. Bovendien is het opbouwen van een steiger tijdrovend en daardoor kostbaar. Toen enige jaren geleden het RSS-systeem op de markt kwam, waren wij er als een van de eersten bij. Het systeem is in de tussentijd nog verder ontwikkeld, wij hebben de ontwikkelingen op de voet gevolgd en het systeem al op veel projecten tot volle tevredenheid gebruikt.”

Een nieuwe gebruiker is Van Doorn Dakspecialist uit Veldhoven. Het bedrijf gebruikt het systeem momenteel nog uitsluitend voor de werkzaamheden op het hellende dak en heeft hiervoor standaard 100 meter dakrandbeveiliging op voorraad. Voor het platte dak gebruikt men nog traditionele hekwerken, maar men zal binnenkort ook hiervoor het RSS-systeem inzetten. “Het is een licht systeem,” aldus Peter Schuermans. “Dit maakt toepassing van de dakrandbeveiliging een stuk simpeler dan voorheen. Na het aanbrengen van het systeem, dat snel en eenvoudig plaatsvindt, is al direct een compleet dakvlak beschermd.”

Verrijdbare dakrandbeveiliging

Fons Meeder BV uit Zwijndrecht heeft twee soorten dakrandbeveiliging in het assortiment: het Roofsafe lichtgewicht dakrandbeveiliging en de FM Safe Dakrandbeveiliging. Roofsafe is een inschuifbaar systeem met aluminium onderdelen en contragewichten.

Het in dit artikel belichte systeem is de FM Safe Dakrandbeveiliging. Dit systeem wordt eveneens, net als het RSS-systeem, om de dakrand geklemd en steunt met een staander tegen de gevel. Verschil is echter dat zowel de klem als de staander is uitgerust met wieltjes, zodat het een verrijdbaar systeem is. De staander is voorts in hoogte verstelbaar, enkele geballaste uithouders houden het systeem verder in balans. Met dit systeem hoeft niet het gehele dakvlak beveiligd te worden; het volstaat om de werkplek te beveiligen en de rest af te zetten. Hierdoor is er aanzienlijk minder hekwerk nodig omdat het hekwerk met de medewerker mee kan rijden naar de plekken waar de werkzaamheden plaatsvinden.

Reko Twente Dakbedekkingen uit Almelo schafte het systeem voor een specifiek project aan, 8 flats aan de P.C. Boutensstraat te Almelo. Dit waren moeilijk te beveiligen gebouwen met schuin aflopende daken en een dakrand met een breedte van ruim 30 cm. Peter Baader van het dakdekkerbedrijf vertelt: “Met een normale dakrandbeveiliging waren deze daken niet te beveiligen, omdat deze onvoldoende stabiel zou zijn. Het bouwen van steigers was wel mogelijk, maar zou een zeer kostbare aangelegenheid geworden zijn. Wij hebben daarom voor dit project gekozen voor de verrijdbare dakrandbeveiliging.” Voorwaarde om dit systeem op een goede manier te kunnen gebruiken, is dat de gevel vlak is. Het wiel moet zich immers over de gevel kunnen verplaatsen. Aan de achterzijde van dit project was dat niet mogelijk vanwege de uitstekende balkons. Baader: “Hier hebben wij een klem als dakrandbeveiliging aangebracht, een beveiliging die vergelijkbaar is met de gangbare balkonklem: een tijdelijke beveiliging ter vervanging van de balkonleuning. Aan de voorzijde was de gevel echter vlak omdat de balkons inwendig waren. Hier kon de FM Safe Dakrandbeveiliging worden toegepast. Het wiel kon zich over de balkons en onder het raam door bewegen.”

Het bedrijf heeft het systeem speciaal voor dit project aangeschaft, maar is zeker van plan het ook bij toekomstige projecten te gaan gebruiken. “Vooraf waren we huiverig het systeem aan te schaffen omdat we vreesden dat de wielen schade zouden kunnen toebrengen aan de gevel,” aldus Baader. “Dat bleek gelukkig erg mee te vallen. Als men de wielen normaal onderhoudt en schoonhoudt, is er geen enkel probleem dit systeem te gebruiken.”

Leuninghouder op daktrim

Een ander systeem dat de krachten afdraagt op de dakrand en de gevel, is de Hesja Leuninghouder die wordt geproduceerd door Hesja Dakrandbeveiliging uit Geertruidenberg. Dit systeem bestaat uit een houder die wordt bevestigd op de daktrim. Deze leuninghouder steunt in de dakrand en tegen de gevel en wordt opgebouwd met aluminium staanders en liggers. Contragewichten kunnen dus achterwege blijven.

 

Udo Dakbedekkingen uit Raamsdonksveer is al vanaf de introductie in 2000 gebruiker van het systeem en heeft in al die jaren geen behoefte gehad daar verandering in te brengen. Als voornaamste voordeel noemt Mario Frijters van het bedrijf de lichtheid van het systeem en de eenvoudige applicatie. “Je hoeft geen zware betonblokken of grote hekwerken mee naar boven sjouwen. Het systeem klik je vast aan de dakrand en is vervolgens eenvoudig en snel op te bouwen. Het stelt je in staat zonder problemen bij de dakrand werkzaamheden te verrichten want het systeem neemt verder geen ruimte in. De dakrandbeveiliging is voor vrijwel elk project te gebruiken als er een stevige dakrand aanwezig is: traditionele platte daken, staaldaken… Zelfs op hellende daken met een stevige goot is dit systeem prima toe te passen.”

Alle besproken systemen zijn door onafhankelijke instanties getest en voorzien van de nodige (veiligheids)certificaten.

 

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand. 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam