Roofs 2006-05-12 Daksafe van Shunt wordt aparte BV

Shunt BV is al ruim zes jaar bezig in de valbeveiliging. Per 3 april 2006 is voor de dakveiligheidsafdeling een aparte BV opgericht, genoemd naar het ankerpunt dat het handelsmerk is van het bedrijf: Daksafe. Een gesprek met directeur Joop Bartels en Björn Torres over de oprichting van de nieuwe BV.

S.V. de Werd

Waarom een aparte BV?

Onze dakveiligheidsafdeling heeft zich de laatste jaren zo sterk ontwikkeld dat het Shunt bijna overgroeit: het is eigenlijk een bedrijf binnen een bedrijf. Shunt is gespecialiseerd in overzet- en prefabschoorstenen, plenumkasten en muurafdekkappen. De dakveiligheid is een geheel andere tak, die nu al zelfstandig opereert. Dat hebben we met het oprichten van een nieuwe BV willen benadrukken. Onze Daksafe ankerpunten hebben inmiddels een grote naamsbekendheid in de valbeveiliging. Daarom is voor de nieuwe BV deze naam gekozen. Ing. Paul Kastelein zal de technische engineering voor zijn rekening nemen; Björn Torres is verantwoordelijk voor de marketing.

Waarin onderscheidt de nieuwe BV zich van andere spelers op dakveiligheids­gebied?

Er waren in 2000 al ankerpunten op de markt, maar wij waren een van de eersten die nadachten over bijvoorbeeld het waterdicht inwerken, het voorkomen van koudebruggen en andere technische eisen. Doordat we beschikken over een eigen engineering afdeling, is het mogelijk om specifieke aanpassingen te verrichten en voor elke situatie een oplossing te vinden. Het Checkmate kabelsysteem hebben wij mede zelf geschikt gemaakt voor de Nederlandse markt. Daarnaast importeren wij ook andere kabelsystemen zoals Latchways.

Kunt u een praktijkvoorbeeld geven van de activiteiten van Daksafe?

Een aansprekend voorbeeld is het achttien verdiepingen tellende gebouw van Pink Roccade, dat in Amsterdam langs de A10 staat. Wij waren bezig dakveiligheid aan te brengen op de laagbouw, toen wij een probleem signaleerden op de balkons van de hoogbouw. Ook de eigen Arbodienst van Pink Roccade was juist in die tijd met dit probleem bezig. Wij hebben toen in een goed team een oplossing bedacht en 2,5 km valbeveiliging geïnstalleerd voor de glazenwaswerkzaamheden. In de realisatie werkten diverse partijen samen: ingenieursbureau Bartels, Arboplan Achmea, Texa dakbedekkingen (hoofdaannemer) en bouwkundige begeleiding door Daksupport.

Wat was het probleem bij Pink Roccade?

Het gebouw heeft balkons van 80 cm breed en 60 cm hoog. De glazenwasser zette tot voor kort een trapladdertje neer op het balkon en klom erop om de bovenkant van de ramen (3,2 meter hoog) te bereiken. Als deze man zijn evenwicht verliest en achterover tuimelt… Het gevaar was dus duidelijk. De realisatie van de oplossing – een kabelsysteem waaraan hij zich kan aanlijnen – kostte echter wat meer denkwerk en engineering. We kwamen een drietal problemen tegen:

De muur is bedekt met isolatiemateriaal en aluminium panelen. Het was niet mogelijk om door deze panelen heen te boren om de valbeveiliging te bevestigen.

De hoekpunten vormden een tweede probleem: daar moet de geleiderail van het kabelsysteem stevig bevestigd kunnen worden om de kabelspanning te behouden. Ook op die hoekpunten hadden we echter te maken met de geïsoleerde aluminiumpanelen.

De derde vraag was: hoe kunnen onze eigen medewerkers de valbeveiliging veilig aanbrengen?

En de oplossingen voor deze problemen?

Het kabelsysteem hebben we niet in de muurpanelen bevestigd, maar recht omhoog, in de dikke betonnen balk die het balkon van de bovenliggende verdieping draagt. Daarna hebben we de kabel door middel van speciale hoekbeugels weer naar de gevel gebracht.

Op de hoekpunten bevond zich geen betonnen balk. Wij hebben daarom een extra lange metalen plaat ontworpen, die aan de geleiderail werd bevestigd, om zo de afstand tot de betonnen gedeeltes te bereiken, zodat we toch in beton konden boren.

Toen onze medewerkers daar aan het werk waren, was er natuurlijk nog geen valbeveiligingsmogelijkheid. We hebben daarom op de balkons bouwstempels geplaatst tussen de vloer van het balkon en de onderkant van de volgende verdieping. Aan deze stempels zat een oog, waaraan de medewerker zich kon positioneren. Verder hebben we looplijnen van stempel naar stempel gemonteerd, zodat onze monteurs ook veilig konden lopen. Bovendien werkten we met aangepaste klopboormachines. Die hadden hun batterij los van de machine, zodat je een minimum aan gewicht naar boven hoeft te tillen. Zo kon het werk ook ergonomisch verantwoord worden verricht. De bevestigers zijn in de kleur van het gebouw gespoten, zodat ze het uiterlijk van het gebouw niet aantasten. De glazenwasser kan zich na aanhaken vrij over het balkon bewegen.

Wat is jullie visie op valbeveiliging?

Mechanische bevestiging van dakankers is bij ons het uitgangspunt. Wij kunnen op 95% van de daken de ankers mechanisch bevestigen. Voor specifieke daken hebben we toegespitste oplossingen in ons programma. De enige uitzondering die we maken op het mechanisch bevestigen, is voor sauna’s en zwembaden: daar moet je niet door de dampremmende laag gaan boren. In die situatie is een gebiedsbegrenzing beter.

Bovendien is het in onze visie nuttig als tijdens en na de installatie van valbeveiligingsmiddelen op een dak een onafhankelijke partij komt kijken of dit juist is gebeurd en dit duidelijk maakt door het dak te certificeren. Dit biedt de gebouweigenaar een waarborg dat zijn dak veilig is ingericht.

Hebben jullie verder nog plannen?

Wij gaan niet voor megagroei, maar willen in kunnen blijven staan voor de kwaliteit van de oplossingen die we bieden. De Daksafe-producten worden verkocht via drie geselecteerde dealers. De onderhoudsmedewerkers die de paaltjes en systemen bevestigen hebben van ons een gedegen opleiding gehad. Dit is een garantie voor de kwaliteit.

Een andere verwachting voor de komende vijf jaar is dat er in de toekomst minder dakankers en kabelsystemen (valbeveiligingssystemen) geplaatst zullen worden, en dat steeds vaker gebiedsbegrenzing zal worden toegepast. Met valbeveiliging kan men nog steeds over de rand vallen, ook al is men aangelijnd; gebiedsbegrenzing ontneemt de gebruiker het risico van vallen. Wij verwachten op dit gebied veel ontwikkelingen en spelen daar met de GEBE-tegel die wij binnenkort op de markt gaan brengen ook zelf op in. (Zie ook het artikel ‘Tot aan de dakrand en niet verder’ elders in dit nummer.)

 

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand. 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam