Zoeken

Roofs 2005-08-38 Breed pakket is de toekomst

De nieuwe organisatie van Wecal Isolatie Techniek BV uit Wijk bij Duurstede begint gestalte te krijgen. Sinds de overname door Sterckenburg Beheer in 2001 is daar door alle betrokkenen hard aan gewerkt. Op 27 mei opende het bedrijf het vernieuwde pand. Wat is er de afgelopen jaren bij het bedrijf gebeurd? Hoe staat Wecal momenteel in de markt? Directeur Henk van Schaik geeft een toelichting.

Wecal werd op 1 juli 2001 overgenomen. Sindsdien is het bedrijf onderdeel van Sterckenburg Beheer uit Driebergen. Naast Wecal heeft deze organisatie ook Weston Isolatie uit Driebergen onder haar hoede. De beide groothandelsbedrijven bestrijken ieder een eigen deel van de markt. Waar Weston voornamelijk de bouwmaterialenhandel en de houthandel bedient, richt Wecal zich rechtstreeks op de verwerkers en handelaren van de dakenbranche, isolatie-industrie, scheepvaart, etc. Hierdoor wordt overlap van activiteiten door de zusterbedrijven vermeden. Sinds dit jaar valt ook het nieuwe bedrijf Easydek onder de paraplu van Sterckenburg Beheer. Met dit bedrijf wil men o.a. ervaring opdoen met de verkoop van tijdelijke beschermproducten via het internet.

Activiteiten

Wecal richt zich op een brede groep klanten.‘In de dakenbranche zit onze grootste groep klanten,’ vertelt Van Schaik. ‘Naast de Tervol steenwolplaten voor o.a. het dak en bijvoorbeeld sandwichpanelen en borstweringen, leveren wij op diverse gebieden maatwerk; zo leveren wij bijvoorbeeld verschillende spouwproducten en cannelurevullingen op maat.’ Verder levert het bedrijf isolatieproducten voor branddeuren, de scheepvaart en de industrie. Dit zijn veelal bijzondere toepassingen waar specialistische kennis voor is vereist. Maar ook verzorgt het bedrijf de meer eenvoudige productie, bijvoorbeeld steenwol proppen voor in de sparingen van kanaalplaat vloeren.

Voorheen was het bedrijf vooral bekend om de Tervol steenwolproducten die men leverde. Dit bleek te beperkt om zich in een dalende markt staande te kunnen houden. Anderhalf jaar na de overname, namelijk per 1 januari 2003 (men had tijd nodig om de mogelijkheden van het bedrijf te inventariseren), is Henk van Schaik directeur van het bedrijf geworden. Van Schaik is afkomstig van Weston Isolatie en was voor hij directeur van Wecal werd verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van Styrodur XPS isolatieplaten van BASF in Nederland.

Sinds Van Schaik er de leiding heeft, waait er een frisse wind door het bedrijf. ‘We hebben een aantal aanpassingen doorgevoerd, die naar mijn mening duidelijke verbeteringen zijn ten opzichte van de ‘oude’ organisatie. Op zichzelf was Wecal een mooi bedrijf, dat echter te weinig innovatief was. Om te overleven in deze markt moet je voortdurend op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden. Betere service, productinnovatie en samenwerkingsverbanden zijn van essentieel belang. Wij hebben er bewust voor gekozen een breed assortiment te voeren waarin alle isolatiematerialen zijn vertegenwoordigd, zodat we een projectgericht advies kunnen afgeven en indien nodig kunnen schakelen tussen de verschillende materialen. Ook in logistieke zin hebben we veel veranderingen doorgevoerd, waardoor we volgens afspraak leveren, ook als het gaat om rechtstreekse leveringen (eventueel met zelflosser) uit o.a. Duitsland, Frankrijk, Slovenië, Slowakije en Kroatië.’

Een korte greep uit het productengamma van Wecal Isolatie BV:

•          Tervol / Wecalrock steenwol

•          Bauder PIR

•          Styrodur XPS

•          Fesco Board perliet

Reorganisatie

Al met al staat er nu een winstgevende organisatie die de laatste jaren tegen de markt in een forse groei heeft laten zien. ‘Het is een behoorlijke reorganisatie geweest die echter op een heel natuurlijke manier is verlopen. De organisatie is nu veel meer gestroomlijnd, de binnendienst is aanzienlijk uitgebreid en ik denk dat we nu wel kunnen zeggen dat alle poppetjes op de juiste plek staan. Wat betreft de buitendienst is het land momenteel opgedeeld in twee rayons: Erik van der Wint zal de verkoop in het zuiden van het land voor zijn rekening nemen; per 1 september is Rob Laros (voorheen werkzaam bij o.a. Recticel)  verantwoordelijk voor het noorden van het land. Na verloop van tijd zullen wij deze gebieden verder opdelen. Acquisitie naar alle doelgroepen waarbij er een nauwere samenwerking tussen binnen- en buitendienst zal zijn heeft de komende tijd hoge prioriteit. Ook de Belgische markt zal vanaf begin 2006 intensiever worden bewerkt, wij hebben daar inmiddels meerdere nieuwe relaties opgebouwd in zowel de dakenbranche, industrie als de bouwmaterialenhandel. Ons leveringsprogramma biedt ons een enorme uitdaging om verdere groei in de gehele Benelux te realiseren.’

Met de opening van het nieuwe pand beschikt het bedrijf sinds kort over een ruime en moderne bedrijfslocatie, met voldoende kantoor- en opslagruimte om de komende jaren verder te groeien. Er was in het nieuwe pand zelfs nog extra kantoorruimte beschikbaar, dat is verhuurd aan de Duitse producent van dakbedekkingssystemen Bauder BV; een andere huurder zal de overgebleven extra ruimte betrekken.

Het "Combinatie Denken"

‘Het komt allemaal neer op het benutten van kansen,’ zegt Van Schaik. ‘Wij streven ernaar een breed pakket te voeren; vanzelfsprekend is het dan verstandig goede samenwerkingsverbanden aan te gaan. Onze samenwerking met Bauder BV is hiervan een goed voorbeeld. De Duitse producent van dakbedekkingssystemen was in 2003 op zoek naar manieren om in Nederland voet aan de grond te krijgen. Wij hadden geen PIR-isolatie in ons assortiment. Op dit gebied konden beide bedrijven iets voor elkaar betekenen. De mentaliteit, het enthousiasme en de werkwijze van de organisatie sprak ons bovendien erg aan. Daarom zijn we een hechte en exclusieve samenwerking aangegaan. De verkregen exclusiviteit van de PIR producten van Bauder in de Benelux rechtvaardigde een verdere investering in personeel, voorraad en logistiek.’

‘Wij gaan uit van het zogenaamde "Combinatie Denken". Het assortiment van Bauder betekent een belangrijke en welkome aanvulling op het onze, en andersom geldt hetzelfde. De samenwerking maakt ook de verkoop efficiënt: met elkaar leveren wij een totaalpakket waar wij volledig achter staan. Het is in dit opzicht belangrijk dat wij één taal spreken en dat ook onze prijzen tot op de cent nauwkeurig overeen komen.’

Het helpt natuurlijk dat de Duitse producent kantoorruimte huurt in het pand van Wecal. Van Schaik: ‘Dit werkt heel prettig, het contact is goed en de communicatielijnen zijn ontzettend kort. Maar het zijn twee verschillende organisaties en dat zal ook zo blijven. Er zijn geen plannen voor een eventuele fusie of overname.’

Wecal heeft met enkele productiebedrijven een vergelijkbare samenwerking. ‘Deze bedrijven kopen bij ons bijvoorbeeld steenwol producten in voor eigen productie; vervolgens kopen wij diverse specialistische producten bij deze relaties in. Voor ons is dan de afweging: zetten wij dezelfde dure machines neer om ons in dezelfde markt te bewegen en elkaar daar het leven zuur te maken, of gaan wij de samenwerking aan? Ik ben groot voorstander van dat laatste, om zoveel mogelijk te profiteren van de capaciteit die al in de markt aanwezig is. Daarom zal co-productie de komende tijd verder vorm krijgen.’

Export

Voor diverse relaties in de Benelux verzorgt het bedrijf de export over de gehele wereld. Zo zijn recent ruim 70 zeecontainers op het eigen terrein overgeslagen ten behoeve van zowel thermische als akoestische isolatie van enkele daken voor de Koningin Juliana Airport op Sint Maarten. Het betrof hier o.a. steenwol producten die in eigen productie op maat werden gemaakt en gefreesd.

Van Schaik heeft vertrouwen in de toekomst. ‘Vanaf de bouwvak zijn wij helemaal klaar om er vol tegenaan te gaan. Het team is zeer enthousiast en de organisatie steekt naar mijn mening goed in elkaar. De markt zal de komende tijd duidelijk merken dat wij terug zijn.’