Zoeken

Roofs 2005-08-24 Falnim concentreert zich op kernactiviteiten

Falnim BV uit Veenendaal heeft een roerige tijd achter de rug. Inmiddels ligt het bedrijf weer op volle koers, wat o.a. heeft geresulteerd in de betrekking van een effectiever pand aan de snelweg A12. Directeur-eigenaar Henk Christiaans legt uit hoe het bedrijf er voor staat en wat de toekomstperspectieven zijn.

Het pand waar het bedrijf de laatste jaren was gevestigd, aan de Kruisboog te Veenendaal, is enige jaren geleden op de groei gekocht. Falnim is van oudsher gespecialiseerd in de levering van materialen, gereedschappen en liften voor de dakdekkerbranche, maar ging zich gaandeweg steeds meer richten op levering aan de gehele bouw. De daarop volgende tijd werd, zoals bekend, gekenmerkt door economische teruggang, en dat niet alleen. In 2002 werd Christiaans getroffen door een hartinfarct, wat tot gevolg had dat hij lange tijd uit de running was en de leiding tijdelijk in andere handen kwam. Al deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat Falnim zich op zijn positie in de markt moest beraden en zich opnieuw moest positioneren. Dat is precies wat er momenteel aan de gang is. Het bedrijf is per 15 augustus verhuisd naar een qua logistiek beter ingedeeld pand. Daarnaast heeft men de website aangepast en uitgerust met een webwinkel, zodat de klant de artikelen online kan bestellen. Tenslotte is ook het logo van het bedrijf gemoderniseerd. De organisatie is onder de loep genomen, men heeft hiermee de service aan de klant nog nadrukkelijker op de eerste plaats gesteld.

Nieuw pand

Om de marktpositie van Falnim te kunnen handhaven en in de toekomst uit te breiden, heeft men de organisatie uitvoerig tegen het licht gehouden. De vraag die men zich allereerst stelde, was: welke markt moet het bedrijf bedienen? De beantwoording van die vraag was eenvoudig. Van oudsher is het bedrijf actief in de dakdekkersbranche, in die markt heeft het bedrijf de meeste ervaring en de sterkste naam. Christiaans: ‘Het grootste probleem was dat wij in de loop der tijd steeds verder van onze kernactiviteiten zijn afgeraakt. Omdat wij een complete leverancier voor de bouwplaats wilden zijn, verkochten we op een gegeven moment zelfs koffiezetapparaten, inclusief filters en roerstaafjes. Het werd ons duidelijk dat we ons weer op onze oorspronkelijke doelgroep dienden te concentreren. Het assortiment werd dus ingekrompen.’

Toen dit besluit eenmaal was genomen, vroeg men zich af of het wel verstandig was in hetzelfde pand te blijven zitten. ‘Dit pand was op de groei gekocht en ingericht met het idee dat we een bredere markt zouden gaan bedienen. Het lag toen voor de hand dat we daarom meer kantoor- en showruimte nodig zouden gaan hebben. Omdat we ervan afzagen deze bredere markt te gaan bedienen, was het pand eigenlijk te onhandig om het team goed te kunnen laten functioneren: het onderlinge contact werd bemoeilijkt omdat de afstanden te groot waren.’

Deze redenen maakten het noodzakelijk dat het bedrijf qua kantoor een wat minder groot pand zou betrekken. Dit werd gevonden op hemelsbreed nog geen kilometer afstand van de huidige locatie, op een zichtlocatie langs de A12. De maanden voor de verhuizing heeft men het assortiment danig uitgedund en de nodige voorbereidingen voor de verhuizing getroffen. Op 15 augustus heeft de daadwerkelijke verhuizing plaatsgevonden, het bedrijf is hiertoe enige dagen gesloten geweest. ‘Wij hopen hiermee het team structureel te hebben versterkt,’ aldus Christiaans.

Inkoop

Wat betreft het assortiment heeft het bedrijf volgens Christiaans een aantal sterke troeven in handen. Men heeft een compleet pakket aan gereedschappen voor de dakdekker op voorraad en men onderhoudt nauwe contacten met de fabrikanten om productontwikkeling aan te sturen. De liften van Böcker, waar Falnim in Nederland importeur van is, zijn bijvoorbeeld in de loop der jaren steeds compacter geworden. ‘Juist in Nederland heeft de dakdekker behoefte aan relatief kleine, handzame liften, die ook in beperkte ruimtes, zoals bijvoorbeeld in het centrum van een stad, het werk vergemakkelijken.’

Böcker heeft onlangs liftenfabriek Steinweg overgenomen en is hiermee de grootste fabrikant van liften in Europa geworden. ‘Op ons rust de aangename taak om – naast de verkoop van verrijdbare liften en kranen – het marktaandeel van deze opbouwliften tot de grootste in Nederland te maken,‘ aldus Christiaans.

Het bedrijf zal in de toekomst gaan functioneren met een webwinkel. ‘Het internet bepaalt voor een zeer groot deel de huidige manier van zaken doen,’ vertelt Christiaans. ‘Tegenwoordig gaat het in zaken doen steeds minder om persoonlijk contact met de klant. Dat zie je overal. We stellen wel prijs op service, maar zijn niet meer bereid daar meer voor te betalen. Inkopers gaan dus in de meeste gevallen via het internet op zoek naar de beste producten voor de beste prijs. Natuurlijk moeten wij mee in die ontwikkeling. Bestellen wordt met deze webwinkel een kwestie van een druk op de knop.’

‘Het is mede daarom voor ons van groot belang scherp te blijven in onze inkoop. Ik zal me daar zelf de komende tijd zeer intensief mee bezig houden. Momenteel is er in de hele branche een prijzenslag gaande. Wij zullen de komende tijd er dus voor moeten zorgen dat ons prijsniveau op een lager niveau is dan onze concurrentie, en ons voor het overige onderscheiden met nieuwe producten, de technische ondersteuning van ons assortiment en de service. Feedback van onze klanten is daarom van wezenlijk belang. Wij zullen de komende tijd intensief met onze klanten communiceren over onze serviceverlening: wat gaat goed, wat kan beter? Aan de hand daarvan willen wij onze productondersteuning optimaliseren.’

Opvolging

Hoewel Christiaans volledig is hersteld van zijn hartinfarct, gaat hij toch al op zoek naar een eventuele opvolger. ‘Ik voel me goed en kan me weer volledig inzetten voor het bedrijf. Dat doe ik dan ook met veel plezier. Maar met een half oog kijk ik ook al rond naar een (jonge) opvolger. Iemand die met veel energie de schouders onder dit bedrijf wil zetten. Het zou een gezonde ontwikkeling zijn als deze persoon binnen afzienbare tijd, na een inwerkperiode, het stokje kan overnemen en het bedrijf op een goede manier kan voortzetten. Op termijn is verjonging aan de top natuurlijk wenselijk, al was het alleen maar omdat veel bedrijven op de inkoopafdeling jonge mensen hebben zitten. Volgens mijn (vijf) dochters – twintigers en dertigers – ben ik een modern en energiek mens. Maar toch, de jeugd heeft de toekomst. Deze toekomst ziet Falnim, vol werklust en ambitie, met vertrouwen tegemoet.’