Roofs 2003-09-26 Varende bungalow met stalen dakpannen

Varende bungalow met stalen dakpannen

Geen woonboot maar een vaarhuis

Het moet voor het eerst zijn geweest, dat op de ‘HISWA te water’ een Oudhollands huisje te bezichtigen was. Het internationale evenement voor de watersport, dat van 2 tot 7 september 2003 in de haven van IJmuiden werd gehouden, herbergt normaal gesproken enkel luxe jachten. De Flark is het allebei: een huis en een boot. Maar het is, verrassend genoeg, geen woonboot: het bouwwerk voldoet aan alle eisen voor een normaal motorschip. Mede hierom diende het dak aan een aantal eisen te voldoen.

Het zogenaamde ‘vaarhuis’ mag geen woonboot genoemd worden, omdat het voldoet aan de CE-normen van een motorschip. Zo blijft de boot ruim onder de maximaal toegestane lengte van 15 meter, en met zijn hoogte van 4 meter 30 is het niet hoger dan een groot jacht. Door het speciale besturingsmechanisme kan men goed manoeuvreren: de 180 graden draaibare schroef en het (draagbare) besturingssysteem maakt het zelfs mogelijk om het vaarhuis om de eigen as te laten varen. Net als iedere motorboot mag het vaarhuis overal aanleggen. Dit kan door gebruik te maken van het hydraulisch aangestuurde ankersysteem, die door bediening van binnenuit (dus zonder gebruik van een normaal anker of lijnen) tot een diepte van ca. 2 meter de boot vast kan leggen.

Oudhollands huisje

De architect van het vaarhuis is Kees Westerbeek. ‘Het uitgangspunt van het ontwerp was het maken van een huisje dat een vriendelijke en landelijke uitstraling zou hebben. Dat soort huisjes wordt eigenlijk niet meer gebouwd. De keuze voor de materialen was dan ook in eerste instantie een esthetische keuze. Maar daar stond tegenover dat met een groot aantal praktische argumenten rekening moest worden gehouden. Zo moest de constructie, om er mee te kunnen varen, zo licht mogelijk worden. Ook moest er rekening worden gehouden met het feit dat het materiaal op het water sterker blootstaat aan de elementen: de duurzaamheid van het materiaal was dus eveneens een belangrijk punt van aandacht. Het huisje is van onder tot boven gebouwd als een normaal huis, en voldoet zodoende aan alle normen voor veiligheid, isolatie etc. Het is voorzien van een cv-installatie, zodat het vaarhuis het hele jaar door kan worden bewoond.’

Voor het dak is gekozen voor het stalen dakpansysteem Stratos® van Icopal Nederland BV. ‘Het is een stalen pan, maar het heeft de uitstraling van een leisteen dak,’ vertelt Anton van Oostrom van Icopal. ‘Dat komt door het steengranulaat, dat aan de oppervlakte van de pan zit verkleefd. Over het stalen oppervlak zit namelijk een hechtlaag op basis van acrylhars en daar is het steengranulaat op aangebracht. Een extra acrylcoating maakt de pan schimmelwerend. Het geheel is in de oven gebakken, waardoor de dakelementen een sterk en licht (ze wegen iets minder dan 7 kg/m2) geheel worden.’

‘De Stratos® pan is bestendig tegen alle weersomstandigheden,’ aldus Van Oostrom. ‘Storm, vorst, hagel, sneeuw en grote temperatuursschommelingen hebben weinig vat op deze pannen. Het systeem dempt ook het geluid van regen en hagel. De boot bestaat namelijk aan de binnenkant uit twee verdiepingen: een ruim ingedeelde woonkamer, een keuken met wasmachine en uitgebreide opbergmogelijkheden, en een badkamer. De bovenste verdieping bestaat uit twee grote slaapkamers met een stahoogte van 1 meter 80. Dat betekent, dat de bewoners direct onder het dak slapen. Een geluidwerend dak is daarom natuurlijk erg belangrijk. Daarnaast is het product KOMO-gecertificeerd en heeft het een 30-jarige garantie.’

Meerdere modellen

Het dak is aangebracht door montagebedrijf Klaree B.V. in Dronten. Directeur René Nijland vertelt: ‘Ons bedrijf heeft in de afgelopen 15 jaar veel gewerkt met dit materiaal. Wij hebben een specialisme op het gebied van renovatie opgebouwd, in het werken met shingles, asbestverwijdering, golfplaten en stalen daken. Dit stalen daksysteem van Icopal wordt veel toegepast op bijvoorbeeld bungalows, zomerhuisjes en woonboten. Veel vestigingen van McDonald’s  hebben dit systeem op het dak. Vanwege ons specialisme zijn wij benaderd om het dak op dit vaarhuis aan te brengen. We hebben vanaf het ontwerpstadium met de architect meegedacht over de bouw van het dak.’

De dakelementen hebben een oppervlakte van 0,384 m2; per vierkante meter van het dak heeft men dus 2,6 elementen nodig. Deze elementen worden in elkaar gehaakt en zo dicht mogelijk bij de panlat vastgenageld. Hiertoe zijn zo’n 10 nagels per m2 nodig, die met een speciale nagelmachine (voorzien van een aanslagneus om een optimale schuinte van de nagel te verkrijgen) worden aangebracht. Nijland: ‘Het vaarhuis werd in de werf gebouwd, en feitelijk verschilde de bouw niet zoveel met de bouw van een traditioneel huis. Het ligt echter in de bedoeling de Flark in serie te gaan bouwen, waardoor het misschien raadzaam wordt delen van het huis prefab aan te leveren.’

Maar dat zijn nog toekomstplannen: voorlopig is het exemplaar dat op de ‘HISWA te water’ was te bezichtigen de enige Flark. Eigenaar Flark Floating B.V. in Loenen a/d Vecht hoopt echter het vaarhuis in productie te kunnen nemen, waarbij ook verschillende modellen gebouwd kunnen worden. Zo kan het vaarhuis (dat nu 11 meter lang is) bijvoorbeeld nog enkele meters langer uitgevoerd worden, zonder dat de limiet van 15 meter voor een motorboot wordt overschreden. Een en ander hangt af van de belangstelling voor het bouwwerk. De Flark kost ongeveer 375.000 Euro. Voor wie dat bedrag niet direct kan ophoesten, is er één troost: het is mogelijk op het vaarhuis een hypotheek af te sluiten.

  Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand.



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam