Roofs 2003-05-28 Ubbink handhaaft marktpositie

       

Waar de hele bouw te maken heeft met teruglopende winsten, en zelfs verliezen, komt kunststoffenfabrikant voor bouwmaterialen Ubbink B.V. uit Doesburg met goede cijfers. De verschillende buitenlandse vestigingen van het bedrijf vertonen eenzelfde beeld: de afzet in het buitenland is zelfs nog nooit zo goed geweest. Volgens de heer Roel Nieboer, directeur verkoop bij Ubbink B.V., is dit een gevolg van de strategie van de afgelopen jaren.

'Juist in een teruglopende markt is het belangrijk met innovaties te komen,' vertelt de heer Nieboer. 'Onze afdeling projectontwikkeling houdt zich enerzijds bezig met de strategie, anderzijds met de implementatie daarvan. Mede doordat het moederbedrijf beursgenoteerd is, worden de economische ontwikkelingen scherp in de gaten gehouden. Het bedrijf heeft zo met een groot aantal innovaties in kunnen spelen op de teruglopende markt.'

Overname

Ubbink ontwikkelt, produceert en verkoopt bouwproducten voor de schil van de woning. Naast diverse producten voor het dak (dakkapellen, dakramen, dakgoten, ventilatiedakdoorvoeren en andere ventilatieproducten), richt het bedrijf zich ook op andere markten (naast diverse producten voor de gevel, biedt het bijvoorbeeld rookgassystemen). Momenteel is een interne splitsing van de verkoopactiviteiten naar product-markt-combinaties gaande. De productie vindt hoofdzakelijk plaats in het Gelderse Doesburg; de verkoop voor Europa en daarbuiten wordt, naast de vestiging in Doesburg, verzorgd via vestigingen in België, Frankrijk en Engeland. In de naaste toekomst zal in Frankrijk (Ancenis) een fabriek worden gebouwd.

In 1999 is de volledige Ubbink Holding, dat in 1896 als ijzergieterij werd gesticht, overgenomen door de Duitse groep Centrotec Hochleistungskunststoffe AG. Dit bedrijf is sinds 1998 aan de beurs in Frankfurt genoteerd. Het ontwikkelt en produceert kunststof platen en staven voor gespecialiseerde toepassing. High-tech producten van dit bedrijf vinden hun toepassing in bijvoorbeeld de voedingsmiddelenindustrie en de auto-industrie. De heer Nieboer vertelt: 'Ubbink was voor Centrotec interessant vanwege de kunststof rookgassystemen, waarmee ons bedrijf een sterke marktpositie heeft in Europa. Ubbink vulde Centrotec goed aan. De synergie tussen beide bedrijven is opvallend positief uitgepakt: Centrotec is door de overname een grote speler op de Europese markt geworden; Ubbink heeft aan de andere kant geprofiteerd van diverse maatregelen die het Duitse bedrijf heeft doorgevoerd, bijvoorbeeld op het gebied van implementatie van high-tech kunststof technologie in de bouwsector.'

Kunststof

'De markt voor kunststof producten groeit nog steeds, vooral rookgasleidingsystemen in zowel Nederland als in het buitenland,' vertelt de heer Nieboer. 'Het materiaal heeft als voordeel dat het licht is. Het is bovendien gemakkelijk in de verwerking en corrosiebestendig. Je ziet dan ook dat steeds meer bouwsystemen van kunststof worden gemaakt; de traditionele producten worden bij renovaties vervangen. Nederland is voortrekker op het gebied van kunststof innovaties in de bouwsector. Daar plukken alle buitenlandse vestigingen van Ubbink op het moment de vruchten van. Ook voor dakproducten is die groei waarneembaar. Door in te spelen op trends, en juist in economisch mindere tijden met innovaties te komen, hoopt het bedrijf de marktpositie niet alleen te handhaven maar ook uit te breiden.'

Een voorbeeld van deze strategie is de introductie van het Novus ventilatiesysteem. Het bedrijf speelt daarmee in op de vraag naar natuurlijke ventilatie met mechanische ventilatie. Het Novus systeem heeft 24 uur per dag een natuurlijke ventilatie en indien noodzakelijk een tijdige mechanische afvoer van (vervuilde) lucht. Het is gekoppeld aan de lichtschakelaar van bijvoorbeeld badkamer of toilet; het slaat na een bepaalde tijd automatisch af. Dit systeem is een hybride ventilatie en is met behulp van een LDD manchet luchtdicht af te sluiten aan de onderzijde van het dakbeschot. Het systeem draagt bij aan de verlaging van de EPC en wordt doorontwikkeld naar een intelligente gebalanceerde ventilatie.

Innovaties

Ubbink is de afgelopen periode met een groot aantal andere innovaties gekomen. De meest opvallende daarvan is de dakkapel, dat gemonteerd wordt middels een innovatief kliksysteem. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de vraag naar snel en gemakkelijk te (de)monteren bouwdelen. Het streven is bovendien naar een methode, waarin snel kan worden gebouwd, en waar zo min mogelijk disciplines aan te pas hoeven te komen, dit om de prijs van het product scherp te houden. De afwerking aan de binnen- en buitenzijde is bij de dakkapel prefab uitgevoerd; alle benodigde onderdelen worden meegeleverd.

De dakkapel wordt in van te voren geprepareerde delen aangeleverd. De verschillende delen van de dakkapel (zijwangen, venster, dak) komen al geïsoleerd op de bouwplaats, het dak van de constructie is dan al bedekt. De isolatie van de dakkapel is gelijkwaardig aan die van een gemiddeld nieuwbouwdak. De zijwanden hebben een isolatiewaarde van Rc=3,0 W/m2K. De delen worden met een liftje naar het dak gebracht, waarna ze met een kliksysteem worden bevestigd. De dakkapel is in één dag te monteren.

Andere innovaties die het bedrijf recent op de markt heeft gebracht, zijn: SoloSun en DuoSun (een stekkerklare kleinschalig netgekoppelde zonnestroom (PV) systeem, dat momenteel verder wordt ontwikkeld naar een voldaksysteem: MultiSun). Verder levert het bedrijf de Airtech Duo-roll (een ondervorst voor nok- en hoekkepers) en het dubbelzijdig gelakte daklood. Vanaf juli 2003 is de Ubbink Isolatiesteen leverbaar; dit is een product om in een bestaande en/of nieuwe gevel in aanbouw een waterkering te realiseren. De isolatiesteen voorkomt tevens koudebrug.

Contact

'Hoewel Ubbink autonoom opereert van het Duitse moederbedrijf, is het altijd een risico dochter te zijn van een beursgenoteerd bedrijf, zeker in deze conjunctuur,' vertelt de heer Nieboer. 'Alle koersen staan op het moment onder druk, dus ook die van Centrotec. Vaak is dat een psychologische kwestie, een kwestie van imago. Het voordeel is dat beursgenoteerde bedrijven kritisch worden gevolgd; zij moeten voor elke stap die zij ondernemen verantwoording afleggen. De strategie is doordacht, waardoor een bedrijf minder kwetsbaar wordt.'

Ubbink stelt zich ten doel een goede communicatie met alle afnemers te onderhouden, via diverse periodieken en het verstrekken van productdocumentatie voor alle gewenste bouwdisciplines. De afdeling projectontwikkeling onderhoudt aan de andere kant sterke contacten met verschillende instanties op het gebied van bouw en overheid, om de ontwikkelingen op de markt in de gaten te houden en, zo mogelijk, te voorspellen, zodat het bedrijf daar in de naaste toekomst op in kan spelen.

 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam