Roofing Holland 1998-05-28 Een verrijking voor de dakenbranche

Tijden veranderen, ook in de dakenbranche. Was de kleurkeuze van het dak vroeger beperkt tot zwart, rood of grijs, tegenwoordig zie je ze, mede door de introductie van dakpanplaten verschijnen in alle kleuren van de regenboog. Daarvoor zijn dus ook kleurkopschroeven nodig. ETC Tools uit Amsterdam heeft zich op deze markt gestort. Roofing Holland had een gesprek met eigenaar Jeannette Cosman en eigenaar/directeur Roy Ligeon.

 Jeannette Cosman is een bijzondere verschijning in de voornamelijk door mannen gedomineerde bouw- en dakenbranche. Alle vooroordelen moeten meteen van tafel tijdens een ontmoeting met haar. Cosman is opgeruimd en innemend en weet het zakendoen net even een persoonlijke draai te geven. Een verrijking voor de dakenbranche.
ETC Tools is gevestigd op het bedrijventerrein in Amsterdam Sloterdijk. In een bescheiden hal staan de producten van dit bedrijf keurig tot aan de nok opgestapeld. Duidelijke demonstratiewanden met daarin honderden kleurkopschroeven staan te wachten op de volgende belangstellende, die uitleg krijgt over de werking van het product.
Het product is in deze uitvoering nieuw. De schroeven hebben namelijk een precies-pas kop die in elke elf-millimeter schroefdop past. Dit heeft als grootste voordeel dat tijdens het indraaien van de schroef de kop niet beschadigt. Er is immers geen weerstand in de schroefdop. Daardoor kan het meerdere malen gebruikt worden.
Een andere noviteit is de kleur van de kop. "Elke kleur van de regenboog kan toegepast worden", vertelt Jeannette Cosman. "Wil iemand dolgraag schroeven met een lichtgroene kop hebben, dan kunnen we die leveren. Maar moet de kop pimpelpaars zijn of knalroze, dan is dat ook geen enkel probleem.
De schroeven zijn verkrijgbaar in 25, 34 en 70 millimeter. Kleuren die gevoerd worden door alle platenleveranciers zijn binnen korte tijd leverbaar.

Chocolade

Jeannette Cosman is sinds juni vorig jaar in ETC Tools gestapt. Via haar accountant hoorde ze dat het bedrijf te koop was. "In het verleden heb ik zelf diverse bedrijven gehad. Sommigen zullen me nog wel kennen van mijn chocoladeproducten. Ik maakte vroeger allerlei afbeeldingen uit chocola voor snoepwinkels, maar ook als relatiegeschenken, speciaal voor bedrijven. Maar uiteindelijk wilde ik weer wat anders en omdat mijn vader in de metaalhandel werkzaam was oriënteerde ik me op deze branche, die voor mij toch al bekend terrein was."
Roy Ligeon heeft ze overigens leren kennen tijdens haar chocoladetijdperk. "We fantaseerden regelmatig over het starten van een eigen bedrijf. Lang is het bij fantaseren gebleven, totdat deze kans zich voordeed. We zagen wel wat in dit product en begonnen vervolgens concrete plannen te maken."
De taken binnen het bedrijf zijn duidelijk verdeeld. Ligeon bekleedt de functie van directeur en reist het land door om nieuwe klanten te zoeken. Bovendien onderhoudt hij het contact met de fabrikant. Jeannette Cosman houdt zich voornamelijk bezig met de public relations. Daarin stopt ze dat stukje typisch vrouwelijke aandacht, wat de uitstraling naar buiten juist zo interessant maakt. Volgens een medewerker die niet nader bij naam genoemd wil worden maar die het wel kan weten is zelfs de meest geharde bouwvakker als was in de handen van deze vrouw.

IJsbreken

Over haar werkwijze doet ze niet geheimzinnig. "Het draait allemaal om chocola", vertelt Cosman. "Als ik een bestelling aflever dan stop ik altijd een paar repen chocolade tussen de zakken met schroeven. En dat het wordt gewaardeerd merk ik aan de vele positieve reacties vanuit de branche."
Wie het pand in Sloterdijk bezoekt zal dus tussen de dozen met schroeven een hele tafel vol snoep zien staan. "Ik probeer altijd zo snel mogelijk het ijs te breken tijdens het zakendoen. En met een kleine attentie als een chocoladereep lukt dat altijd weer."
Dat het zakendoen haar goed afgaat blijkt wel uit het feit dat het bedrijf snel groeit binnen Nederland. Het buitenland lonkt inmiddels, met name België, Luxemburg en Duitsland. 'Alhoewel we best willen uitbreiden naar het buitenland, doen we het rustig aan", besluit Cosman. "We hebben geen haast. Eerst willen we in Nederland zo bekend mogelijk worden. Niet alleen met de kleurkopschroeven, maar ook met de koud buigbare tubes die ook in alle RAL-kleuren leverbaar zijn en onder meer gebruikt worden als trapleuningen. Zoals je ziet, we hebben plannen genoeg. We voeren ze alleen stap voor stap uit."

 

door: Stefan Tetelepta



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam