Roofing Holland 1997-09-26 Simon de Haas opent nieuwe groothandel

Oost-Nederland kent in verhouding veel bedrijven die zich zowel richten op de installatie- als de dakdekkermarkt. Een groothandel die veel van dit type bedrijven belevert is Simon de Haas in Zwolle. In het voorjaar opende het bedrijf in Groningen een zelfstandige vestiging die wordt geleid Michel Vos, een man die de dakenmarkt door en door kent.

Simon de Haas wordt in Zwolle en omgeving vooral geassocieerd met sanitair. Verwonderlijk is dat niet want de in 1952 opgerichte groothandel beschikt over een indrukwekkende showroom met badkamers. Maar de levering van sanitair is maar één onderdeel van de handelsactiviteiten. Zeker zo belangrijk is de levering van CV-materialen en dakmaterialen. Directeur Simon de Haas jr., hij nam de groothandel in de zeventiger jaren van senior over, erkent dat zijn bedrijf op het gebied van dakbedekkingen de laatste jaren te weinig aan de weg heeft getimmerd. "We hebben onze relaties de gevraagde materialen geleverd, maar hebben daarnaast een beetje verzuimd hen te vertellen wat we nog meer in huis hebben. Het houdt voor ons niet op bij de verkoop van systemen. We adviseren ook, berekenen alles en begeleiden alle projecten. Met de komst van Michel Vos zullen we ons op dit terrein nadrukkelijker manifesteren. Niet alleen in de nieuwe Groningse vestiging die onder zijn verantwoordelijkheid valt, maar ook hier in Zwolle."
Meer dan in Zwolle ligt bij de nieuwe vestiging aan de Koningsweg op het indrustriepark Oosterhogebrug in Groningen het accent op de levering van dakdekking en dakmaterialen. Vanuit het moderne achthonderd vierkante meter grote bedrijfspand richt de groothandel zich met name op de provincies Groningen en Drenthe. Een regio waarin de concurrerende leveranciers van dakmaterialen een stevige positie hebben ingenomen. Niettemin meent Michel Vos dat er voor Simon de Haas in Noord-Nederland wel degelijk bestaansrecht is. Vos, de laatste jaren werkzaam voor Hamburger/Konhamdak en Vedag Nederland, is meer dan wie ook in de Noord-Nederlandse dakenbranche thuis. "Om twee redenen denk ik dat we binnen een heel afzienbare tijd een substantiële positie in de markt zullen verwerven. Op de eerste plaats is dat vanwege het feit dat we eigenlijk alleen daksystemen en dakproducten van naam verkopen en op de tweede plaats omdat we die producten tegen concurrerende prijzen kunnen aanbieden. Bij onze vestiging in Groningen staan we weliswaar voor een personeelsuitbreiding maar nu nog werken we met zijn drieën: Roel Schmidt die de verkoop binnendienst verzorgt, onze baliemedewerker Jaap Dagelet en ik. Met ons drieën hebben we uiteraard te maken met een kleine overhead. Tel daar de korte interne lijnen bij op, een twaalfuurservice van materialen en een volledige support van de dakdekker en je hebt een ijzersterk concept. Voor zo'n type groothandel is in dit gebied plaats."
Sinds in april de vestiging is geopend heeft de groothandel, zoals de Groninger Vos dat uitdrukt, 'de kop al aardig door het halster.' Via Simon de Haas betrok dakdekkersbedrijf Menkveld in Schoonebeek het materiaal voor de drieduizend vierkante meter grote bouwmarkt Big Boss in Coevorden. Het betrof in dit geval het hele daksysteem bestaande uit dampremmende laag, PE-isolatie en tweelaagse dakbedekking. In diezelfde plaats leverde Simon de Haas voor de realisatie van een showroom niet alleen het complete daksysteem maar ook de Knauff vloerisolatie en CV-materialen.

Topproducten

Simon de Haas is leverancier van alle dak- en dakbedekkingsproducten maar dat betekent niet dat de groothandel ook alle merken voert. Het programma beperkt zicht tot één fabrikant per product. Maar door die beperking zijn er dan ook uitsluitend topproducten in huis. Van Isopal/Siplast levert Simon de Haas bijvoorbeeld alle systemen met volledige technische ondersteuning, dat geldt evenzeer voor de systemen van Nebiprofa. Wat betreft de APP gemodificeerde dakbanen levert Simon de Haas de dakrol van de Milanese fabrikant Strazza. Deze 460- en 470 rollen worden aangeboden onder de merknaam Rhoflex. Voor het brede assortiment dakisolatie koos de groothandel voor Knauff, Ecotherm en Rockwool. Op de toenemende vraag naar metalen daken speelt de groothandel in met de zinken banen van Rheinzink en Tecu koperbanen. Alle koperen daktoebehoren komen van de Duitse fabrikant Fricti. Een niet onbelangrijk product in het assortiment zijn tenslotte de kiezelbakken van Rudo.

 

Balie

Een concurrerende prijs, snelle dienstverlening en goede after sales zijn de kernbegrippen waarmee Simon de Haas zich in Noord-Nederland wil manifesteren. Opvallend daarbij is de terugkeer van de balie in de groothandel. Michel Vos: "We hebben ons oor goed te luister gelegd en vervolgens vastgesteld dat het zelfbedieningsconcept van de meeste groothandels bij veel afnemers ergernis oproept. In een tijd dat de winst gemaakt moet worden met een efficiënt gebruik van arbeid willen onze verwerkers niet zelf hun spullen bij elkaar hoeven te zoeken. Daarom regelt bij ons dat baliemedewerker Jaap Dagelet. De bestellingen die per fax binnenkomen, staan enkele uren later klaar. Ook de bestellingen van de binnendienst worden verzendklaar gemaakt door de baliemedewerker."
In Zwolle staat Simon de Haas garant voor een levering binnen twaalf uur. Binnenkort zal dat ook in Groningen het geval zijn omdat de groothandel zal beschikken over eigen transport. "Niet dat wij zo nodig ook onze eigen vrachtwagens moeten hebben rijden, maar met eigen transport heb je ook de kwaliteit veel beter in de hand. Met name bij de overslag kan er wel eens wat fout gaan. En natuurlijk ben je met eigen vervoer flexibeler en dus sneller."
Een punt waarop Simon de Haas zich als groothandel bovendien in positieve zin onderscheidt zijn de prijs- en documentatiemappen waarin het totale assortiment in twaalf overzichtelijke groepen is onderverdeeld. Jaarlijks worden de lijsten geactualiseerd waarbij alle afnemers gratis de actuele supplementen krijgen toegestuurd.
Het feit dat Simon de Haas zich niet exclusief richt op de levering van dakmaterialen maar daarnaast ook sanitair en CV-materialen in het programma heeft, is een concept dat juist in het noorden en oosten van Nederland goed aanslaat. Simon de Haas: "Verhoudingsgewijs telt deze regio veel loodgieters- en installatiebedrijven die ook in dakwerken actief zijn. Juist voor dit type bedrijven hebben wij het ideale leveringsprogramma. Bovendien is het traditionele concept van fabrikant-groothandel-verwerker al een beetje door de tijd achterhaald. In het verleden bepaalde de fabrikant wat er op daken kwam te liggen. De groothandel en verwerkers hadden maar te volgen. Tegenwoordig zegt de consument of zijn architect wat er op het dak moet komen en moet de fabrikant daarop inspelen. Het dakenlandschap wordt daardoor gevarieerder en dat heeft de consequentie dat de groothandel daarin mee moet groeien. Omdat wij zeer nauwe relaties onderhouden met onze afnemers en zij op hun beurt veel dichter bij de consumenten staan dan het gespecialiseerde dakdekkersbedrijf sluit ons totaalconcept nauw aan bij de behoefte in deze regio. Een regio die met onze vestiging nu uitgebreid is tot heel Noord-Oost Nederland"



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam